Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Az autógyárak nem tudják tartani a lépést az EV-kereslettel

- Hirdetés -

A világ gyártói évekig vonakodtak lépéseket tenni az elektromos autók gyártása felé, erre ma ott tartanak, hogy nem tudják elég gyorsan készíteni őket. Lassan bárki, aki szeretne fosszilis üzemű járműről EV-re váltani, az vár, és nem is keveset – mutat rá a Business Insider elemzése. Az új járművek kínálata eleve korlátozott volt a világjárvány alatt, viszont még súlyosabb hiány jelent meg az elektromos járművek piacán. A gyártók lényegében elismerik, hogy rosszul mérték fel az igényeket, ugyanis nem számítottak akkora rohamra, mint a mostani.

A Volkswagen például szó szerint kifogyott – na de nemcsak a nevét viselő EV-kből, mint az ID.4, hanem a szintén általa gyártott Porsche Taycanból, illetve az Audi E-Tronból is. Herbert Diess, a csoport vezérigazgatója nem csinált titkot belőle, hogy a hiány grandiózus, hiszen az év felénél sem tartunk, de már elérték a 2022-re tervezett kapacitás tetejét, vagyis aki az USA-ban és Európában csak most rendelné meg a fentebb írt modellek bármelyikét, az jó eséllyel jövőre fog hozzájutni.

„Nagyjából ugyanez történik nálunk is” – zárta rövidre a helyzetértékelést egy sajtóeseményen a Mercedes-Benz vezetője. Ola Källenius nyilván nem mostanában fog pezsgőt bontani arra, hogy minden EV-jük elkelt, mert csak nemrég dobták piacra a márka legújabb elektromos szedánját, a luxus kategóriájú EQS-t.

- Hirdetés -

A Ford ugyancsak küszködik: Jim Farley vezérigazgató már márciusban bejelentette, hogy évekre előre eladták a jelenlegi kapacitásuk szerint gyártható Mustang Mach-e SUV-okat és az F-150 Lightning pickupokat. A termelés lassulását náluk elsősorban a chiphiány okozza, de az igényeket ugyanúgy alul lőtték, mint a többiek, így kénytelenek voltak felfüggeszteni mind a SUV, mind az elektromos terepjáró 2022-es évjáratának értékesítését, amikor befutott a 200 ezredik előrendelés.

Érdekes, de még az eleve elektromos autók építésére létrejött Tesla sem tudja felvenni a ritmust, pedig az elmúlt pár évben rohamtempóban növelték a gyártáskapacitást. Elon Musk cégénél egy ma megrendelt Model 3 jó esetben karácsonyra jön meg, míg a Model X SUV és a Model S a jövő év első hónapjainál előbb már biztosan nem lesz hozzáférhető.

Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions alelnöke ugyanakkor óvatosságra intett a gyártók nyilatkozataival kapcsolatban, mert szerinte azok ugyanannyira szólnak a hírverésről, mint az alkatrészhiányról, vagyis a márkák nagyon szeretik azt a hatást kelteni, hogy az autóikat viszik, mint a cukrot. Mégis, a kereslet növekedését nem igazán lehet vitatni, hiszen az EV-k iránti igény azután vett repülőrajtot, hogy világszerte elszálltak az üzemanyagárak.

Fiorani hangsúlyozta: tényleg nagyon összetett problémák okozzák az EV-hiányt, de a legfőbb gond továbbra is az, hogy az elektromobilitásra való átállás e korai szakaszában a gyártók egyszerűen képtelenek pontosan felmérni az autóik iránti igényt. „Egy teljes évszázadon át gyártottuk a tömegeknek a belső égésű motorokkal működő járműveket, és a viszonylag olcsóbb EV-k még új dolognak számítanak, így egyszerűen fogalmunk sincs, hogy hányan várnak rájuk odakint” – fogalmazott.

Pedig mi például időben szóltunk, a NEWtechtalk-ban. Így alakíthatja át a jövőt az okosinfrastruktúra, ami persze az elektromobilitást támogatja (ne feledd: az RSS-oldal „Listen on…” gombjával az epizód a kedvenc alkalmazásodban is megnyitható):

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology