Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Használt étolajjal repült a katonai Airbus

Ezt is megértük: teljesen fenntartható repülő-üzemanyaggal (SAF) hajtott végre szolgálati repülést egy RAF Voyager (az Airbus A330 katonai célú típusa) Anglia felett november közepén – tudatta közleményben a Királyi Légierő. A The Engineer szerint a gép Oxfordshire felett szálldosott úgy, hogy száz százalékban használt étolajból készült SAF-fal tankolták fel mindkét motorját. A nagy ökológiai lábnyommal járó kerozint helyettesítő üzemanyag a Királyi Légierő, az Airbus, az Airtanker, a Rolls-Royce, az Air BP és az angol védelmi minisztérium közös fejlesztése.

 „Ambiciózus kihívás elé állítottam a Légierőt, hogy 2040-re a világ első nettó zéró légiereje legyen, így a repülőgépeink meghajtásának módja kulcsfontosságú lesz” – nyilatkozta Sir Mike Wigston légi főmarsall és vezérkari főnök. „Annak érdekében, hogy megfeleljünk a kihívásnak, már azon gondolkodunk, hogy hogyan fogunk működni a fosszilis üzemanyagok után. A RAF Voyager izgalmas próbarepülése – teljes egészében fenntartható üzemanyaggal – fontos mérföldkő ezen az úton.”

A hulladék alapanyagokból előállított, fenntartható repülőgép-üzemanyag állítólag akár 80 százalékkal is csökkentheti a repülőgép teljes életciklusára vonatkoztatott szén-dioxid-kibocsátást ahhoz képest, amennyit hagyományos kerozinnal köhögne a légkörbe. Extra haszon, hogy ezzel a globális ellátási láncoktól való függőség problémáját is megoldják.

Az Egyesült Királyság az utóbbi években számos alternatív üzemanyag-lehetőség tesztelésébe vágott bele, mert feltett szándéka, hogy technológiai éllovasa legyen a fenntartható légi és földi közlekedésnek. Michael Schoellhorn, az Airbus Defense and Space vezérigazgatója erről azt mondta: „Örömmel támogatjuk a Királyi Légierőt abban, hogy úttörő szerepet töltsön be a repülésben. Elismerés jár brit ügyfelünknek az eddig elért eredményért, ami elősegíti a katonai repülőgépflotta szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését. Az Airbus mérnökei jelentős mértékben hozzájárultak a sikerhez azzal, hogy a helyszínen adták szakértelmüket a projekthez, és megszerezték a szükséges katonai repülési engedélyeket.”

A RAF Voyager 90 perces fenntartható tesztrepülését a Légierő, az Airbus és a Rolls-Royce személyzete biztosította, iparági vezető személyiségek szeme láttára. Jesus Ruiz kapitány később elárulta: a legénység transzparens értékű üzemanyagnak érzékelte a SAF-ot, ami a repülőgép műveleteinek szokásos gyakorlatán sem igényelt változtatást. A pilóta úgy véli, remek lehetőséget kaptak, hogy összehasonlítsák az étolaj bázisú üzemanyag és a jelenleg rendszeresített JET1 tulajdonságait. „Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehettünk a fenntartható repülésért tett hatalmas előrelépésnek.”

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology