A 3D nyomtatás manapság egy igazán felkapott téma. Szinte bármit létrehozhatunk ezzel a technológiával, a fejlesztés érinti az élelmiszeripartól kezdve az egészségügyön keresztül az építőiparig a legtöbb szegmenst. A hidak esetében nehezebb megfelelni a kívánalmaknak, ugyanis kiemelt figyelmet kell szentelni az építmény szerkezeti hatékonyságának, azaz annak, hogy minél nagyobb terhet elbírjon.
Mivel ez a technológia még gyermekcipőben jár, egyelőre kevés ilyen híd van a világon. Eddig hármat mutattak be hivatalosan.
Sanghaj
A világ leghosszabb 3D technológiával nyomtatott gyalogos hídja Sanghajban található, amely 26,3 méter hosszú és 3,6 méter széles. Az objektum 450 óra alatt készült el 44 betonelemből. A fejlesztésnek köszönhetően jelentős mennyiségű időt és pénzt lehet megspórolni. Az anyag minőségét pedig folyamatosan ellenőrzik, ugyanis a híd egy olyan megfigyelőrendszerrel rendelkezik, amely rögzíti az anyag esetleges változásait – így a rezgések és feszültségek okozta eróziót azonnal javítani tudják.
A híd megvalósítója a JCDA csapata volt, Xu Weiguo vezetésével. Az építmény alapkoncepcióját az időszámításunk előtt 605-ben épült Anji híd képezte.
Amszterdam
Az Amszterdamban található 3D nyomtatott híd különlegességét az adja, hogy a megszokottól eltérően fémből készült. A 12,5 méter hosszú és 6 méter széles építmény egy nyersacél korlátokkal ellátott digitális mestermunka. Ebben az alkotásban a hagyományos szerkezet találkozását láthatjuk a fejlett digitális infrastruktúrával.
Az első tervek szerint a helyszínen, robotkarok segítségével építették volna fel a hidat, de mivel a gépek megszakítás nélküli felügyeletet igényelnek, ezért az elemeket steril körülmények között alkották meg, majd szállítottak a helyszínre.
Az állapot folyamatos figyelése ebben az esetben is nagy hangsúlyt kapott. A hídra szenzorokat szereltek, amelyek adatokat gyűjtenek a terhelésről és rezgések által okozott deformációkról.
Alcobendas (Spanyolország)
Az Alcobendasban található gyalogosátkelő az első 3D nyomtatott híd, ugyanis ezt 2016-ban „építették”. A hossza 12 méter, a szélessége pedig 1,75 méter.
A 3D nyomtatási technológiával lehetőség van az anyag elosztásának optimalizálására, a hulladék mennyiségének minimalizálására és a nyersanyagok újrahasznosítására.
Az alkotók hangsúlyozták, hogy a 3D nyomtatással készült hidak jobban megfelelnek a környezetbarát elvárásoknak, mivel az előállításukhoz kevesebb nyersanyagra és energiára volt szükség, emellett pedig a gyártásukkor kevesebb hulladék képződött.
A 3D nyomtatással készülő hidak a jövőben egyre népszerűbbek lesznek, mert nemcsak időt és pénzt lehet velük megtakarítani, hanem szerkezetük is versenyképes a hagyományosan épített konstrukciókéval. Jelenleg még teszt-üzemmódban használják és vizsgálják ezeket az építményeket, annak érdekében, hogy a jövőben minél biztonságosabbak lehessenek.
Némethi Botond, NEW technology