Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Hidrogén üzemű fuvarmegosztók, taxiflották

Viszonylag gyorsan gyűlnek a tapasztalatok és a megtett kilométerek az egyes európai nagyvárosokban már jelenleg is megtalálható és működő hidrogén tüzelőanyag-cellás járműflottáknál. Némelyik flotta már több millió kilométert és sok százezer fuvart teljesített.

A CleverShuttle nevet viselő, Hamburgban, Münchenben és Stuttgart-ban elérhető fuvarmegosztó start-up hidrogén tüzelő-anyag-cellás flottája – amely 45 darab Toyota Mirait számlál – 2019 őszére, 24 havi üzemelés után elérte a 2,2 millió megtett kilométert, ami 567 ezer utast jelent. Az első egymillió kilométer eléréséhez még 15 hónap kellett, azonban a második millió eléréséhez már csak 10 hónapra volt szükség. Érdekesség, hogy a start-up cégnek 2015 óta részvényese a Deutsche Bahn is.

A CleverShuttle szolgáltatásait elsősorban azok veszik igénybe, akik érdeklődnek a technológia és a környezetvédelem iránt, illetve CO2-semleges módon kívánnak közlekedni. Az autókat egy alkalmazáson keresztül lehet lefoglalni, ezután az ügyfeleket felveszik a megadott címen, és elviszik az úti céljukhoz. Mivel a hasonló útvonalon közlekedő utasokat egyazon járműben szállítják, a mobilitási szolgáltatás alacsony árakkal tud dolgozni, ami akár 40 százalékkal kevesebb lehet, mint a hagyományos taxik díja.

Az együttműködés 2017 szeptemberében indult Hamburgban, kezdetben 20 üzemanyag-cellás Toyota Mirai autóval. Majd a CleverShuttle a flottát 45 autóra bővítette, és Hamburg mellett már Münchenben és Stuttgartban is fuvarozták az utasokat. Az autók hidrogénnel történő feltöltése a H2 MOBILITY, az országos hidrogén infrastruktúra bővítésére létrehozott vegyesvállalat töltőállomásain történik.

Hasonló hír, hasonló futásteljesítményekkel Nagy-Britanniából is érkezett az ősz folyamán.

A Green Tomato Cars nevű, londoni taxitársaság 2015-ben két HTC modellel kezdett demonstrációs projektbe, amely mostanra 27 darabosra bővült. Itt is Toyota Mirai típusú autók futnak. A cég október végi közleménye szerint a teljes HTC flotta futásteljesítménye meghaladta Londonban az 1 millió mérföldet (~1,6 millió kilométert). A flotta bővítése további 25 HTC járművel folyamatban van. A cég alapítója és ügyvezetője, Johnny Goldstone szerint: „a Mirai-ok üzemeltetési költsége körülbelül a Toyota Priusok szintjének felel meg, a tankolási idő nagyjából megegyezik a hagyományos benzin/dízel járművek feltöltési idejével, továbbá mind az utasok, mind a sofőrök szeretik ezeket a dinamikus, csendes, (lokálisan) zéró emissziós járműveket”.

Még jelentősebb a Párizsban üzemelő hidrogén tüzelőanyag-cellás taxiflotta, amely már 2019 tavasszán 100 darabból állt, Toyota és Hyundai modellekből vegyesen. E flotta első darabjait egyébként a 2015-ös Párizsi (COP21) klímatárgyalások idején állították üzembe. Azóta fokozatosan nőtt a flottaméret; és 2020-ban már 600(!) HTC taxiból áll majd. Sőt, a fejlesztések üteme várhatóan tovább folytatódik, mivel a 2024-es Párizsi Nyári Olimpiára szinte teljesen zéró emisszióssá akarják tenni a taxi szektort a városban.

A flotta a „hype” nevet viseli, és autói jellegzetes, ékszínkék festést kaptak. Kiszolgálásukra az Air Liquide az Eiffel torony közelében, valamint a Párizs környéki reptereken létesített hidrogén töltőállomásokat. A párizsi HTC taxiflotta már 2018 végére túl volt a 3,5 millió megtett kilométeren és 231 ezer fuvaron. 2019 október végén a „hype” honlapján a számláló 4,3 millió megtett kilométert és 658 ezer fuvart mutatott.

A párizsi és a londoni HTC taxi projektek európai uniós támogatást is kaptak a ZEFER projekt (Zero Emission Fleet Vehicles for European Roll-out) keretében. Ennek nem titkolt célja, hogy a technológia szélesebb körű demonstrációja mellett nagy léptékű adatgyűjtést is folytassanak, aminek alapján kialakíthatják a HTC flottákra építhető sikeres üzleti modellt.

Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület

Érdemes elolvasni
NEW technology