A Black Friday Amerikában a hálaadást követő péntek, amely a karácsonyi vásárlás kezdete. Magyarországon 2013 óta biztosítanak ilyen-olyan kedvezményeket a vásárlóknak ezen a napon. November negyedik péntekén meg is kezdődnek a kiárusítások. Az ezt megelőző heteken, napokon óriási reklámdömping buzdít fogyasztásra. Számos olyan videó kering az interneten, ahol egymást törik az emberek az üzletekben egy-egy termékért. Kijelenthetjük, hogy nem ez az év legnyugodtabb péntekje. De hová meneküljön az ember ebben az őrületben?

A virtuális valóság sok esetben segítséget nyújthat. Nem csak elvonulhatsz a világ elől békét keresve, hanem a szociális média által indukált problémákat is megoldhatja. A másokkal történő kölcsönhatás segíthet a valós interakciók megértésében.

A közösségi média tönkretesz?

A mértéktelenség az élet minden területét megfertőzheti, ezért mindig kiemelten figyelni kell a napi rutinunkra, hogy ne legyünk függői valaminek. Így van ez a közösségi médiával is. Számos magyar influencer vallott arról, mennyire befolyásolja az életüket a folyamatos jelenlét az online térben. Chamath Palihapitiya a Facebook egykori alelnöke is hasonlóan vélekedett egy interjúban:

„A dopamin alapú visszacsatolási hurkok, amelyeket létrehozunk, tönkreteszik a társadalmi életünket. Nincs valós diskurzus, együttműködés, illetve rengeteg a félretájékoztatás az álhírek által.”

Mindez még nem is hangzik annyira rosszul. Viszont egyre több idegtudós foglalkozik ezzel a témával és azt feltételezik, hogy akár az agyunk kémiáját is megváltoztathatja ez a függőség. Abban biztosak lehetünk: a túlzott közösségi média használat kiválthat szorongást, depressziót.

Mennyiség vs. minőség

A face to face interakció mindig minőséginek nevezhető, ugyanis láthatjuk a partnerünk gesztusait, mimikáját és a metakommunikációja alapján nem csak a verbális üzeneteket kapjuk meg, hanem egyben valami többletet is. Lauren Sherman szerint az online tartalom hatékonyságának a mérése leginkább mennyiségi mutatókban figyelhető meg. Például hány megosztást, kedvelést, kommentet generált az adott reklám. Tehát az online interakció sikere mennyiségi és nem minőségi szempontból mérhető.

A Black Friday egy olyan esemény, amikor a kisebb vállalatok is igyekeznek akciókkal megszólítani a vásárlókat a közösségi médián keresztül. A nagy médiazajban az ember érezheti úgy, hogy ki kell vonulnia a túlkommunikált világból és valami más felé fordulni. De mi jelentheti a megoldást?

A válasz a virtuális valóság!

Definíció szerint a virtuális valóság szimulálja a valós életet és egy digitális alternatívát nyújt. Az emberek ezáltal kivonulhatnak a közösségi média által generált problémából és egy úgymond védőburokba léphetnek.

De miben jobb a virtuális valóság által nyújtott interakció mondjuk a szimpla csetelésnél a közösségi médiában? Erre a kérdésre egészen egyszerű válasz adható. Egy VR-szemüveg nyilvánvalóan ingerekben gazdagabb lehetőséget biztosít. Gondoljunk csak bele, felvesszük az eszközt és a személyre szabott csetszobában kommunikálhatunk. Régi barátságok elevenedhetnek fel, vagy esetleg a család többi, távol élő tagjával is szinte személyesen találkozhatunk.

Egészen biztos, hogy minőségi kapcsolatot létesíthetünk partnerünkkel, ugyanis a VR nyújtotta lehetőség lényege a valóság testközelbe hozása. Láthatjuk a társunk mimikáját, gesztusait, szinte olyan, mintha ténylegesen egy találkozás lenne.

Ez a jövő valósága?

Az egészen biztos, hogy immár létrejöhet másfajta, valóságosabb kontaktus embertársainkkal. Az érzelmeink átvitelére például sokkal inkább alkalmas a VR, mint a közösségi médiában a csetelésnél használatos hangulatjelek.

A félelem, a szeretet, az undor – és még folytathatnánk a sort – ezen a csatornán könnyedén eljuthat a beszélgetőtársunkhoz.

Ezzel a lehetőséggel kiszakadhatunk a mindennapokból – bár nyilvánvalóan ennek is megvannak a hátrányai. Az viszont garantált, hogy a nagy zajból kiléphetünk és valami egészen fantasztikusnak lehetünk a részesei. A Black Friday helyett akár találkozhatunk egy távoli kontinensen élő rokonunkkal, a lehetőségeknek immár csak a képzeletünk szabhat határt.

Némethi Botond, NEW technology/Futurism