Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Járni is fognak a Hyundai újgenerációs autói

Az Elevate programjuk járművei nehezen megközelíthető helyszíneket is elérnek majd: a taxi felmegy a lépcsőn az utasért, a mentőegységek romok között autózva kutathatnak túlélők után, a Holdon dolgozó asztronauták pedig teherszállításra használhatják.

Nincs igazi innováció az autóipar nélkül, és az utóbbi néhány év nagyon gyors változásokat hozott ezen a területen: az autonóm, részben autonóm és elektromos autók gyártóinak megoldásai egyre csak növelik a fogyasztók étvágyát az újdonságok iránt. John Suh, a Hyundai alelnöke és az általa vezetett New Horizons Studio csapata gyakorlatilag új járműkategóriát alkotott az ún. UMV-k (korlátlan mobilitású járművek) koncepciójával, írja az Industry Week. Ezek a járni, mászni és gurulni egyaránt képes autók a végletekig kitolták a járműfejlesztés korlátait. A különböző terepeken soha nem látott mobilitást a robotika és a kerekes mozgástechnológia ötvözésével érték el, és fel kellett vásárolni hozzá a Spot nevű robotkutyáról, illetve az emberszerű mozdulatokra képes droidokról ismert Boston Dynamics-ot.

Az Elevate névre keresztelt koncepciót olyan utasoknak találta ki a Hyundai, akiknek más módon megközelíthetetlen helyszínekre kell eljutniuk. A közeli jövőben megvalósuló terv persze nemcsak a Földön felmerülő egyedi igényeket lesz képes kielégíteni (pl. romok között zajló mentőakciók), hanem összefüggésbe hozható az űrkutatással is, hiszen asztronauták nélkülözhetetlen eszközévé válhat a Holdon vagy más égitesteken.

A végső cél eléréséig még számtalan kihívást kell legyőzni:

  • hasznos teher szállítására alkalmas, lábakon és kerekeken egyaránt mozogni képes járművet kell létrehozni,
  • ki kell alakítani a gyártási folyamatokat a megfelelően könnyű anyagokhoz és szerkezeti elemekhez,
  • nagy teljesítményű energiaellátó-rendszert kell építeni, például az elektromos és hagyományos üzemi motorok kombinációjával,
  • meg kell találni a tökéletes alváz, karosszéria, számítástechnikai és információs felépítést,
  • emberközpontú, kollaboratív és intelligens kezelőfelületeket kell elhelyezni benne,
  • ki kell aknázni a virtuális környezetek nyújtotta lehetőségeket, a további fejlesztés és tesztelés érdekében.

A legtöbb munkaórát persze a „kerekes lábak” és a vezérlőrendszerek létrehozása emészti fel a Hyundainál. John Suh szerint „a cél az, hogy olyan rendszert alkossanak, amelynek működtetéséhez nincs szükség sok emberi beavatkozásra”. A cégvezető analógiája alapján a kész jármű lábainak vezérlése nem szabad, hogy bonyolultabb legyen, mint „megülni egy lovat”. Arra aligha lehet számítani, hogy a vezetőfülkében ülve „focizni is lehet” majd, ám a haladási sebességet és az irányt mindenképpen meg lehet majd határozni a volánnál. A legideálisabb esetben ezeket a járműveket nem nehezebb irányítani, mint egy hagyományos autót, sőt, ha minden jól megy, az alapvető tudás megszerzése még ennél is egyszerűbb lesz, olyan, mint amikor egy videójátékban igyekszünk elvezetni egy versenyautót, magyarázta Suh.

A Hyundai persze tisztában van vele, hogy járatlan útra tévedt a lábas-kerekes tervvel. A kerék elképesztően hatékony járműmozgást tesz lehetővé, de megvannak a korlátai is, amelyeket sétálni képes járművekkel lehet legyőzni. Az egyszerű elakadás megakadályozásától egészen addig, hogy különböző helyszínekre tud felmászni, elképesztő mobilitás érhető el olyan kocsival, amely lábra áll, amikor szükséges. Az első négylábú kocsi megépítése valamikor 2024-25-ben történhet meg, ám addig még sok fejlesztés vár az autógyárra. Az már most biztos, hogy az első generációt nem személyautónak, hanem teherszállító járműnek és mobil kutatólaboratóriumnak szánják.

A technológiát a Hyundai nem egyedül dolgozza ki. Mint ismert, nemrég felvásárolták a Boston Dynamics-ot (921 millió dollárjukba került), amelynek kész technológiái és még ígéretesebb kutatásai sokat fognak lendíteni a járműgyártó futurisztikus elképzelésein. Az autóipar és a robotika ötvözése lenyűgöző elképzelés, de azt a résztvevő cégek is elismerik, hogy egyelőre nem látszik, mekkora piacuk lesz a szélsőséges helyzetekben járni is képes autóknak. A Boston Dynamics mindenesetre – immáron a Hyundai csoport részeként – ötéves kutatási tervet dolgozott ki a járművekkel is kombinálható robotikai megoldások fejlesztésére. Michael Perry alelnök és fejlesztési igazgató úgy véli, hogy a programjuk nemcsak a járműipar, hanem a logisztika, a közmű-üzemeltetés, illetve az építő- és nehézipar számára is új típusú automatizálási lehetőségeket nyújt majd.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology