Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Kémkedés a steakházban?

Manapság egyre több megfigyeléssel és adatgyűjtéssel kapcsolatos hírrel találkozunk. Azonban erősen vitatható, hogy indokolt-e valakiről olyan helyzetekben felvételt készíteni és azt számítógéppel elemeztetni, mint amikor a munkáját végzi, vagy éppen a párjával vacsorázik. Egy amerikai étteremben éppen ez történik: mind a dolgozókat, mind a vendégeket megfigyelik.

Megszoktuk, hogy a Google, a Facebook és egyéb szolgáltatók „kémkednek” utánunk. Mindenki tisztában van vele, hogy a személyes adatait ezerféleképpen használják fel a nagy cégek, és hogy az internet univerzumában lassan egyetlen regisztráció vagy komment sem történhet anélkül, hogy arról ne tudna valamilyen „összekötő” program, amely a többi információhoz csatolja azt. Sőt, egyre több az olyan rendszer, ami az „offline világban” is rögzíti az adatainkat. Talán egy utcai kamera nem okoz túl nagy aggodalmat, de mit szólna, ha a munkahelye az önről készített felvételek alapján ítélné meg, hogyan dolgozik?

Mivel a gyorséttermek népszerűsége az utóbbi években egyre inkább csökken, az étteremláncok kénytelenek új eszközökhöz folyamodni a hatékonyság és a profit maximalizálása érdekében. Az Outback Steakhouse bejelentette, hogy portlandi üzletükben tesztelni kezdi a Presto Vision nevű eszközt, amely gépi látással elemzi a mindennapi munkát.

A Presto vezérigazgatója, Rajat Suri szerint a Presto Vision nem tesz egyebet, mint hogy kihasználja a már korábban telepített kamerákban rejlő lehetőségeket. Kamerákat sok étterem már régóta használat. A Presto Vision rendszer gépi tanulással elemzi az étteremben dolgozó személyzetről készült felvételeket és a vendégekkel folytatott interakciókat. Célja a munka hatékonyságának elemzése, például azzal, hogy a kiszolgáló milyen gyakran hajlik a vendégek asztala fölé, vagy hogy mennyi ideig tart az étel felszolgálása. A műszak végén a vezetők e-mailt kapnak az összeállított statisztikákról, amelyeket felhasználhatnak a problémák azonosítására és annak megállapítására, hogy a szerverek, a hostessek és a konyhai személyzet megfelelően végzik-e a munkájukat.

„Ez nem különbözik a Fitbittől vagy a hozzá hasonló rendszerek működési elveitől. Alapvetően ugyanaz történik ebben az esetben is, annyi különbséggel, hogy a műszak után kapják meg a vezetők az adatokat” – mondja Suri. Az étterem igazgatója úgy nyilatkozott a Wirednek, hogy a rendszert több más amerikai étteremben is tesztelik, de az Outbacken kívül nem nevezett meg másikat.

Az Outback Steakhouse tesztprogramjának lényege, hogy a Presto Vision segítségével elemzi az Evergreen Restaurant Group által üzemeltetett franchise-éttermek előcsarnokainak felvételeit, vagyis közel negyven Outback Steakhouse-t figyel meg az Egyesült Államokban. Számon tartja például a tér zsúfoltságát, ami annak megértéséhez fontos, hogy hány ügyfél dönt a távozás mellett, ahelyett, hogy asztalra várna. Suri szerint a Presto Vision nemcsak a munkavállalók teljesítményének objektívebb értékeléséhez használható, hanem a valós idejű problémamegoldásban is segíthet. Például rajta keresztül szöveges üzenet küldhető a vezetőknek, amikor az asztalra váró emberek száma elér egy bizonyos küszöböt.

A dolgozók jelenleg nem sokat tudnak arról, hogy miként használják a technológiát. Egy, az Outback portlandi éttermében dolgozó munkavállaló telefonos megkeresésre azt választolta a Wirednek, hogy semmit nem tud a rendszerről: „Nem volt még szó róla, nem kaptunk semmilyen információt. Abban azonban egészen biztos vagyok, hogy még mindig a fejlesztési szakaszban van.”

A Presto Vision szoftvere nem azonosítja az egyes vendégeket, és (jelenleg) nem alkalmaz arcfelismerési technológiát. „Nem gyűjtünk semmilyen személyes információt, és a videó a gyűjtéstől számított három napon belül törli azokat az adatokat is, amelyekből a statisztikát előállította” – írta e-mailben Jeff Jones, az Evergreen Restaurant Group elnöke és vezérigazgatója. De még akkor is, ha adataikat anonimizálják, nem lehet tudni, hogy a fogyasztókat hogyan érinti a tény, hogy megfigyelik őket, miközben egy romantikus estét szeretnének eltölteni az egyik kedvenc éttermükben.

Hegyi Heni, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology