Lítium-kén akkumulátor fejlesztésébe fog a Stellantis
Európa egyik vezető autógyártója együttműködési megállapodást kötött az amerikai Zeta Energy vállalattal, hogy közösen fejlesszék ki a lítium-kén alapú akkumulátor következő generációját. Az új technológia gyorsabb töltést, alacsonyabb költségeket és kisebb környezeti terhelést ígér az elektromos autók számára – sorolja az előnyöket az eeNews.
A lítium-kén akkumulátor legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy könnyebb és feleannyiba kerülhet, mint a jelenlegi lítium-ion technológia. Az új akkumulátorok akár 450 Wh/kg energiasűrűséget érhetnek el, és 200 töltési ciklust bírnak ki gyors, 10C-es töltési sebességgel. Ez a gyakorlatban mindössze hatperces töltési időt jelent. A Zeta Energy által fejlesztett cellák innovatív anyagokkal működnek: a negatív elektródák szén nanocsöveket, míg a pozitív elektródák kénnel dúsított szenet tartalmaznak. A technológia nemcsak hatékonyabb, hanem fenntarthatóbb is, mivel a gyártási folyamat hulladékanyagokat és metánt használ, csökkentve az ökológiai lábnyomot.
Az együttműködés célja, hogy az új akkumulátorok már 2030-ra gyártásba kerüljenek. A Zeta Energy szerint a technológia könnyen integrálható a meglévő gigagyárak infrastruktúrájába, ami lehetővé teszi a helyi, rövid ellátási lánc kialakítását Európában és Észak-Amerikában.
„A Zeta Energy lítium-kén akkumulátorainak ötvözése a Stellantis innovációs és gyártási tapasztalatával drasztikusan javíthatja az elektromos járművek teljesítményét és költséghatékonyságát, miközben növeli az akkumulátorok ellátási láncának ellenállóképességét” – mondta Tom Pilette, a Zeta Energy vezérigazgatója.
A Stellantis stratégiája
Az autógyártó minden ügyféligény kielégítésére lő, így párhuzamosan több akkumulátortechnológiát fejleszt. A Zeta Energy mellett együttműködik az amerikai Lytennel, ami gigagyárat épít lítium-kén akkumulátorok gyártására, a Factoriallal, amelynek profilja a szilárdtest akkumulátorok készítése, miközben a brit Tiamattal nátrium alapú cellákon dolgozik.
A legújabb együttműködés Ned Curic műszaki igazgató szerint „újabb lépés az elektrifikációs stratégia előmozdításában”, amivel biztosítják az ügyfelek számára az optimális hatótávot, teljesítményt és megfizethetőséget. A lítium-kén akkumulátorok kulcsszerepet játszanak a vállalat 2038-ra kitűzött karbonsemlegességi céljainak elérésében is – erősítette meg Curic.
Az új technológia legnagyobb előnye az elektromos autók költségeinek csökkentése mellett az, hogy fenntarthatóbbá teszi az iparágat. Az olyan innovációk, mint a lítium-kén akkumulátorok, közelebb viszik a világot az elektromos mobilitás tömeges elterjedéséhez, miközben csökkentik a fosszilis energiától való függőséget. A Stellantis és a Zeta Energy együttműködése ígéretes lépés ebbe az irányba.
Gábor János, NEW technology