Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Magas technológiás automatasebességváltó-összeszerelés

Az automata sebességváltó jelenleg már nem számít extra kiegészítőnek, hiszen a közép- és alsó kategóriás járművekben is elérhető. Az ilyen eszközökkel felszerelt autók egyszerűbben és kényelmesebben vezethetők. A tehergépjárművek esetében szintén óriási fejlődés látható e téren, ennek köszönhetően pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Magyarországon működik is egy nehézgépjárművekben használható automataváltó-gyártással foglalkozó vállalat. A Sheldon Invest a gyártósoruk kiegészítésére kapott feladatot, amellyel hatékonyabban folyhat a termelés. 

A vállalat a legnagyobb gyártója a katonai felhasználású, valamint a hibrid meghajtású járművekhez tartozó automata sebességváltóknak. Ezeket az alkatrészeket széles körben alkalmazzák a városi buszokban, az építőiparban, valamint áruszállításra alkalmas járművekben. Továbbá tűzoltó-, mentő- és hulladékgyűjtő autókban, de a felsoroltakon kívül még számos egyéb területen is.

„Nehézgépjárművekhez tartozó automata sebességváltót már régóta gyártanak ezen a telephelyen” – részletezi a projektet Rigó Zoltán, a Sheldon Invest Kft. SUA menedzsere. „A meglévő gyártósoruk kiegészítésére volt szükség. Voltaképpen az volt a legfontosabb a beavatkozásunkban, hogy az teljes mértékben összhangban álljon a már működő állomással. A fejlesztés keretében a rendszert szivárgásvizsgáló teszterrel, illetve különböző váltó-, mozgatópalettákkal, valamint emelő-süllyesztő liftrendszerrel volt szükséges kibővíteni.”

Négy különböző méretű váltót gyártanak a tehergépjárművekhez – amelyeket később a fent már említett gépekbe építenek be. Az egyes automata sebességváltók 600 kilogramm és 1100 kilogramm közötti súllyal rendelkeznek.

A gyártó 2010-ben települt Magyarországra, korábban Hollandiában végezte ugyanezen folyamatokat. Az üzemben a vevők igényeinek megfelelően készre szerelik a váltókat, s a költözésnek köszönhetően a vállalat lerövidíthette a járművek összeszerelési idejét, ezzel növelve a többi gyártó általános hatékonyságát.

Korábban más gyártó végezte a sebességváltók gyártását, szintén ebben a térségben. Ám a 2010-es évek elején átvette egy másik neves vállalat ezt a folyamatot, viszont azóta is megtalálhatók tapasztalt dolgozók a korábbi érából.

„A projekt lényegét tekintve csupán néhány méterrel bővítettük ki az adott gyártósort. Ami az igazi kihívást jelentette, hogy a már korábban megépített, tökéletesen dolgozó rendszerhez egy szintén tökéletesen működő szisztémát állítsunk fel. Ugyanolyan keresztmetszettel, láncokkal, hajtóművekkel, azaz avatatlan szem számára „láthatatlannak” kellett lennie a hozzáépített és az eredeti közötti különbségnek. A megbízás egy teljesen azonos rendszer felépítésére szólt. A projekt megvalósítására összesen tíz hetünk volt, a beszerelésre viszont jóval szűkebb ütemezéssel kellett számolnunk, három nap alatt valósítottuk meg ezt a folyamatot. A teljes hozzáépítés nyolc-tízméternyi szállítópályát jelent, amely tartalmaz minden szükséges berendezést” – összegzi Rigó Zoltán.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology