Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Már nem Japán a világ legnagyobb autóexportőre

Nem sokkal azután, hogy tavaly lehagyta az addigi második Németországot, Kína Japán megelőzésével mostanra az autóexportőr ranglista tetejére lépett – jelentette a BBC. Az ország a 2023-as év első három hónapjában hagyta le a felkelő nap országát, és ez a tendencia a járműkivitel további növekedését mutatja. A Kínai Autógyártók Szövetségének hivatalos adatai szerint Kína 1,07 millió autót szállított le az első negyedévben, ami nagyjából 58 százalékos növekedést jelent 2022 első három hónapjához képest. Japán járműexportja ugyanezen idő alatt 954.185 darab volt – csupán hatszázalékos növekedéssel.

A kínai vámügyi főigazgatóság szerint Kína 2022-ben körülbelül 3,2 millió járművet exportált, míg Németország 2,6 milliót. Ezzel az adattal az ázsiai ország már a tavalyi évben jelentősen lehagyta Németországot és lett a világ második legnagyobb autóexportőre. A kínai autókivitel meredek emelkedése elsősorban az elektromos járművek iránti megnövekedett keresletnek, illetve a nyugati országok kereskedelmi szankcióit követően Oroszországba irányuló eladásoknak köszönhető. Az ukrajnai inváziót indító országban főleg a kínai Geely, Chery és Great Wall piaci részesedése ugrott meg. Belgium, Ausztrália és Thaiföld egyébként szintén a kínai gyártású, új hajtásláncos járművek legfontosabb célországai lettek.

A szakértők szerint a fosszilis tüzelőanyagokról a tiszta energiára való áttérés okozta a kínai autóipar felemelkedését. A gépjárművek a bolygót felmelegítő szén-dioxid-kibocsátással nagymértékben hozzájárulnak a globális felmelegedéshez, így az elektromos járműveket az éghajlatváltozás elleni küzdelem kritikusan fontos megoldásaként népszerűsítik szerte a világon.

A jelentések hozzáteszik: az új energiahajtású járművek (NEV) – köztük elsősorban az elektromos autók – forgalma Kínában több mint 90 százalékkal nőtt az előző évhez képest. A legnagyobb NEV-exportőrök, akiktől a kínaiak előszeretettel vásárolnak, a Tesla helyi divíziója (90 ezer darab), a SAIC motor (50 ezer darab) és a BYD (30 ezer darab). Elon Musk egy hatalmas elektromosautó-gyártó üzemet is létrehozott Sanghajban. A Tesla Gigafactoryja innen különböző országokba exportál – többek között Japánba és Európába. Az üzem jelenleg évi 1,25 millió jármű gyártására képes, és a Tesla feltett célja, hogy tovább növelje a kapacitást. A vállalat megkezdte a Model Y sportkocsi gyártását is, amit a következő hónapokban innen Kanadába kezdenek exportálni.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology