Barion Pixel

Nem, a Toyota NEM épített vízüzemű motort, de tényleg van egy izgalmas koncepciója

A közösségi médiában sokan felkaptak egy sztorit, amely szerint a Toyota előállt egy vízüzemű gépjárműmotorral. A hír nyilván izgalmat keltett, de van vele egy nagy baj: nem igaz, csupán félreértelmezés eredménye. A japán gyártónak ugyanis tényleg van egy érdekes vizes koncepciója, csak éppen maga az üzemanyag ebben az esetben sem víz, hanem hidrogén.

A Facebookon képek, mémek és egymondatos leírások formájában terjedő információ azt sugallja, hogy „a Toyota megrengeti a globális autóipart a vízzel működő motorral”, amelynek „kibocsátása pusztán vízgőz – se lítium, se töltőállomás, csak tiszta innováció”. A szöveghez mellékelt képeken a Toyota szakértői láthatóak, amint egy ipari konferencián mutatják be egy futurisztikus motor modelljét, a háttérben „water engine” felirattal. Utóbbi felébresztette a vízmeghajtású autó több évtizedes mítoszát, és kommunikációs káoszt szült. A képek hitelessége miatt sokan kiáltották ki kész tényként a vízüzemű motor létezését.

„Ez teljes ostobaság, de hasonló történetek már évtizedek óta vannak. Az első ilyen mese, amivel találkoztam, arról szólt, hogy egy zseniális feltaláló olyan autót épített, ami vízzel működik, de az olajcégek megvették a szabadalmat – vagy egyszerűen eltüntették az illetőt” – emlékeztet Robert Rapier, a Forbes vegyészmérnök elemzője. „Bár a víz bizonyos helyzetekben szolgálhat energiaforrásként, nem számít üzemanyagnak. A víz valójában a hidrogén égésterméke, márpedig a hidrogén az, ami üzemanyagként funkcionál. Víz akkor keletkezik, amikor hidrogént égetünk. A víz tehát nem üzemanyag, hanem annak végterméke.”

- Hirdetés -

Az a kijelentés viszont, hogy egy jármű „vízzel működik”, értelmetlen, a téves Facebook-bejegyzések pedig önmagukat leplezik le, amikor hozzáteszik: a motor „hidrogénnel működik, amit elektrolízissel nyernek ki”. Utóbbi állítás technikailag persze lehetséges, de autóba építve szintén nonszensz, hiszen az elektrolízishez elektromos energia kell, amit minek fordítana egy jármű fedélzeti vízbontásra, ha meghajtásra is használhatná?

De akkor mégis mit jelentett be valójában a Toyota?

Rapier hangsúlyozza, hogy a japán gyártó komoly fejlesztéseket végez a hidrogénmeghajtású járművek területén, és a mostani félreértés az egyik tavalyi bejelentésükkel hozható összefüggésbe. A cég szabadalmi kérelmet nyújtott be egy vízhűtéses hidrogénmotorra. Az ebben lévő igazi innováció a hűtőrendszerben bújik meg: hagyományos hűtőradiátor vagy léghűtés helyett a Toyota közvetlenül, vízzel hűti az égésteret, vagyis vizet fecskendez a hengerekbe. Ez segít kordában tartani a hidrogén égése során fellépő magas hőmérsékletet, és lehetővé teszi könnyebb anyagok használatát a motorban, ami növeli a hatékonyságot és csökkenti a súlyt.

Az autó azonban továbbra is külső hidrogén-utántöltést igényel. Nem állít elő hidrogént menet közben, és nem „vízzel megy”. A „vízmotor” kifejezés ebben az esetben kizárólag a hűtésre vonatkozik, nem az üzemanyagra.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

NEW technology