Barion Pixel

Okosvárosi közlekedés: dinamikus forgalomfigyelő kamerarendszert fejlesztettek

Az okosvárosok közlekedésének hatékonyabbá tételére dolgoztak ki forradalmian új rendszert Dél-Koreában: a dinamikus közlekedési megfigyelőrendszer az aktuális forgalomhoz igazítja a kamerák működését. Csúcsidőben több kamera kapcsol be, míg a nyugodtabb időszakokban kevesebb eszköz figyeli az utakat, így nemcsak az erőforrásokat optimalizálják, de a közlekedésbiztonság is javulhat.

A hagyományos, statikus kamerák nem képesek alkalmazkodni a forgalom gyors változásaihoz, ezért sokszor nem nyújtanak megfelelő lefedettséget, miközben felesleges energiafogyasztást generálnak. Ezt a problémát oldhatja meg az Incheon Nemzeti Egyetem kutatócsoportja, Hyunbum Kim docens vezetésével. A tanulmányuk szerint egy olyan, ún. „kiterjesztett dinamikus megfigyelőrendszert” sikerült kifejleszteni, amely valós időben igazítja a kamerahálózat működését az aktuális közlekedési viszonyokhoz.

A rendszer rácsszerű elrendezésben telepített megfigyelőhálózatot használ, amely képes arra, hogy valós időben kapcsolja ki-be a kamerákat a forgalmi adatok alapján. A hatékonyság érdekében két algoritmust dolgoztak ki.

- Hirdetés -

1. Random-Value-Camera-Level algoritmus

Ez esetben a kamerák 3×3-as rácsban helyezkednek el. Némelyik folyamatosan működik, hogy az alapvető lefedettség biztosított legyen, míg több másik csak akkor aktiválódik, ha megnövekszik a forgalom. Ez a megoldás csúcsidőben nagyobb figyelmet biztosít, csendesebb időszakokban pedig energiát takarít meg.

2. ALL-Random-With-Weight algoritmus

Ez rugalmasabb működést tesz lehetővé, hisz’ minden kamera egyedi szerepet kap a rácsban elfoglalt pozíciója alapján. A kritikus helyeken elhelyezett kamerák mindig aktívak, míg a többi eszköz a forgalmi viszonyokhoz igazodva kapcsol be és ki. Ezáltal még hatékonyabban biztosítható az energiafogyasztás és a lefedettség egyensúlya.

Ígéretes eredmények és nagy tervek

A szimulációk alapján a rendszer hatékonyan alkalmazkodik a különböző forgalmi helyzetekhez: alacsony forgalomnál jelentős energiamegtakarítást ér el, míg csúcsidőben megbízható megfigyelést biztosít. Dr. Kim szerint ez az adaptív megoldás nemcsak a közlekedésirányításban hozhat forradalmi változást, hanem a tömegfigyelés, katasztrófaelhárítás és ipari biztonság területén is alkalmazható.

A kutatók a közeljövőben valós környezetben szeretnék tesztelni a rendszert, valamint mesterséges intelligencia integrálásával még hatékonyabbá tennék a működését. Az új technológia ígéretes lépés lehet egy intelligensebb és fenntarthatóbb közlekedésirányítás felé.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

NEW technology