Barion Pixel

Óriási mérföldkőhöz ért az elektromos légitaxi – Itt az első tesztpilótával végrehajtott repülés

Az amerikai Archer Aviation most először mutatta be nyilvánosan, hogy hogyan repül pilóta irányításával a Midnight névre keresztelt repülőgépe. A vállalat közleményben tudatta, hogy a tesztprogram június első napjaiban új szakaszba lépett, hiszen már fedélzeten tartózkodó pilóta irányította a repülőt.

A próba a korábbi, autonóm repülési teszteken alapul, amelyek során a cég a saját fejlesztésű, 12 dönthető rotorral és hat tolólégcsavarral rendelkező eVTOL-konfigurációt vizsgálta.

A többek között már dubai járatok indítására, katonai célok kiszolgálására és a 2028-as Los Angeles-i olimpia hivatalos légitaxi-szolgáltatására is leszerződött cég Midnight modellje a tesztrepülésen legfeljebb 200 km/óra sebességgel haladt, és több mint 450 méteres magasságot is elért.

- Hirdetés -

A repülés során hagyományos fel- és leszállást hajtottak végre, demonstrálva a Midnight futóművének képességeit, amely egyszerre teszi lehetővé a gép számára a függőleges (VTOL), illetve a kifutópályáról történő, hagyományos (CTOL) fel- és leszállást. A tanúsítási folyamat során az Archer vezetői, a hatóságok és a megrendelők egyaránt fontosnak tartották, hogy a jármű képes legyen mindkét típusú műveletre, mivel a hagyományos fel- és leszállás nagyobb működési rugalmasságot és biztonságot kínál – írja a cég.

A tesztprogram jelenlegi szakaszában az Archer tesztpilótái tovább vizsgálják a repülőgép irányíthatóságát és stabilitását, nem beszélve az aerodinamikai jellemzőkről. Mindemellett adatokat gyűjtenek a típus tanúsításához és kereskedelmi célú bevezetéséhez, első körben az Egyesült Államok és az Egyesült Arab Emírségek területén.

„A Midnight VTOL és CTOL képességei jelentős előnyt jelentenek számunkra, mivel ezek lehetővé teszik, hogy a gép sokféle üzemeltetési helyzethez alkalmazkodjon, miközben a biztonságot is fokozzák” – mondta Adam Goldstein alapító-vezérigazgató.

A pilótával végrehajtott repülést a veterán katonai pilóta, Jeff Greenwood vezette, aki 2021-ben csatlakozott a légitaxit fejlesztő Archerhez. Először a pilótafülke kialakítására összpontosított, segítve a kijelzők és egyéb berendezések beszállítóinak kiválasztását.

„A Midnight irányítása pont olyan érzés volt, mint a szimulátoré – minden pontosan úgy reagál, ahogy azt a kiképzés során gyakoroltuk, és pontosan ez az, amit az ember egy tesztrepüléstől vár” – dicsérte a Midnightot Greenwood. Hozzátette, hogy „ez a fajta következetesség nem meglepő”, és jól bizonyítja az Archernél rendelkezésre álló mérnöki és üzemeltetési kiválóságot. „A csapat minden részletre kiterjedő figyelme és elkötelezettsége tette lehetővé ennek a mérföldkőnek az elérését.”

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

NEW technology