Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Robotkutyák munkában: Szingapúrban egyre több feladatot kapnak a négylábú gépek

Betolakodók észlelésétől a vakvezetésig sokféle feladatot bíznak a robotkutyákra Szingapúrban – mutatja be a The Straits Times riportja, amely sorra veszi az egyre népszerűbb gépek legizgalmasabb alkalmazási területeit. Az eszközök föld alatti karbantartások során, építkezéseken és a szociális szektorban is megjelentek az ázsiai államban. Utóbbi egyik legelképesztőbb példája a Szingapúri Nemzeti Egyetem (NUS) kísérleti programja, amelyben vakvezetőnek tanítják be a robotkutyákat.

Jobb, olcsóbb vakvezetők, mint az igazi kutyák

Cai Shaojun, a NUS Intelligens Rendszerek Intézetének robotika PhD-hallgatója elárulta: az ötlet azzal a szándékkal született, hogy a négylábú gépekkel olcsóbbá és hozzáférhetőbbé tegyék a vakvezetést. Rájöttek, hogy a robotok könnyebben képezhetők, mint a valódi vakvezető kutyák, és ha a technológia elkészül, szélesebb körben is elérhető lesz. Cai hozzátette, hogy segítőkutyából jelenleg csak kevés áll rendelkezésre, és ezek a betanított példányok meglehetősen drágák is. Éppen ezért, bár törpeállam, elképesztő, hogy egész Szingapúrban sincs több, csak kilenc regisztrált vakvezető kutya.

- Hirdetés -

Cai szerint a robotokat mesterséges intelligenciával és képfelismerő szoftverrel lehet programozni, hogy összetett verbális parancsokat is megértsenek, például elvezessék a felhasználót egy szupermarketbe vagy más konkrét helyre. Csapata mintegy tucatnyi látássérült felhasználóval tesztelte a robot vakvezető kutyákat, amelyeket most éppen arra képeznek ki, hogy lépcsőkön is tudjanak közlekedni, illetve nehezebb terepen is eligazodjanak.

A csapat azt tervezi, hogy 2025-ben további helyszíneken, például közlekedési csomópontokon és parkokban is kipróbálják a robot vakvezető kutyákat, míg egy másik NUS-projektben olyan szoftverfejlesztés zajlik, amely lehetővé teszi, hogy a robotok zökkenőmentesebben közlekedjenek zsúfolt helyeken azáltal, hogy felismerik a közlekedési jelzéseket.

- Hirdetés -

„Vigyázz, a robot harap!”

A négylábú robotokat őrkutyaként is dolgoztatják a szingapúriak. Az SBS Transit szóvivője, Grace Wu szerint 2024 szeptembere óta a Seletar buszgarázs kerítése mentén járőröznek a gépek, és ugyan nem harapnak, van néhány sokkal hasznosabb tulajdonságuk. A Weston Robottal közösen fejlesztett Mars nevű robot nagy felbontású kamerákkal, hőkamerával és más érzékelőkkel van felszerelve, amelyek észlelik a betolakodókat vagy a kerítés megrongálását. A biztonsági őrök távolról, élőben is figyelemmel kísérhetik, mit lát Mars, hiszen a kamerái képét egy központi megfigyelőrendszerbe továbbítja. Wu szerint „Mars négylábú mozgása lehetővé teszi, hogy könnyedén közlekedjen fűcsomókon, útpadkákon, csatornákon és lépcsőkön is”.

Karbantartás a föld alatt – négylábú robot segítségével

A szingapúri SP Group gáz- és elektromosáram-elosztó vállalat szintén bevet a terepen egy robotkutya típust, a SPockot. Ez a négylábú olyan ellenőröket kísér, akik akár hat kilométer hosszú föld alatti alagutakat ellenőriznek a munkájuk során. A számos érzékelővel felszerelt SPock képes olyan problémákat – például repedéseket vagy nedvességet – észlelni, amelyek az emberi szem számára láthatatlanok. Ez lehetővé teszi, hogy a humán ellenőrök távolabbról végezzék a munkájukat.

Vasúti kocsik műszaki ellenőrzésében is segítenek

Az SBS Transit 2024 júliusa óta használ robotkutyákat a garázsaiban. Az Avatar (Advanced Video Analytics Train Assessment Robot) névre keresztelt robot a vonatok alvázát vizsgálja, kinyílt panelek, laza olajtartály-sapkák vagy szivárgások után kutatva. A szingapúri közlekedési vállalat azonban nem elégszik meg ennyivel: már keresik a technológiai megoldásokat arra is, hogy Avatar hogyan támogathatná a munkájukat más problémák, például törött lámpák, sérült vagy hiányzó kapaszkodók felderítésére is.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology