Barion Pixel

Sokmillió dolláros befektetést vonz az önvezető hajót fejlesztő startup

Az Orca AI autonóm hajózási vállalat 23 millió dolláros (kb. 8,2 milliárd forintos) új finanszírozást gyűjtött az OCV Partners és a Mizmaa Ventures segítségével, hogy továbbfejlessze mesterségesintelligencia-platformját. Az izraeli vállalat célja az, hogy autonóm funkciókat integráljon meglévő, ma is közlekedő hajókba. Erre meg is van minden esélye, mivel 2022-ben ez a cég hajtotta végre a világ első autonóm kereskedelmi hajóútját – emlékeztet a The Engineer.

A startup jelenleg a teljesen autonóm hajótechnológia második fázisán dolgozik, és 2025-re szeretné is megvalósítani. A platform a cég szerint képes maximalizálni az utazás biztonságát, illetve az üzemeltetés hatékonyságát és fenntarthatóságát – mind önálló hajók, mind pedig flották számára. A megoldás egy teljesen automatizált őrszemmel rendelkezik. Ez a tengeri navigáció során feldolgozza a vizuális információkat és valós időben utánozza-javítja az emberi őrszolgálatot.

2023-ban több mint 2500 jelentős incidens, vagyis túlzott megközelítés és ütközés történt a világ tengerein. Ugyanebben az időszakban – miközben olyan globális hajózási társaságokkal dolgozott együtt, mint az MSC, az NYK, a Maersk és a Seaspan – az Orca AI-nak 15 millió megtett tengeri mérföldön 33 százalékkal sikerült csökkentenie a közeli találkozások számát és 40 százalékkal az átkelés során történő kockázatos eseményeket. Erre úgy képes, hogy a rendszere a felesleges manőverezés, sebességcsökkenés, üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás elkerülése érdekében optimalizálja a műveleteket.

- Hirdetés -

A vállalat azt állítja, hogy az AI által megadott, jobb navigációs döntések hajónként és évente átlagosan 100-300 ezer dollár (35-107 millió forint) üzemanyag-megtakarítást eredményeznek, míg a tavalyi évben mért kibocsátáscsökkentés elérte a 172.716 tonnát. A platform mindemellett lehetővé teszi a különféle fenyegetések, például a drón- és kalóztámadások proaktív elhárítását is, mivel a hajók személyzete előre láthatja a kockázatokat.

„Annak ellenére, hogy a globális áruszállítás nagy része tengeren zajlik, a hajózási ágazat lemaradt az olyan iparágakhoz képest, mint például a légi közlekedés. Közben a hajók egyre zsúfoltabb vízi utakkal, zord időjárással és rossz látási viszonyokkal küzdenek” – nyilatkozta Yarden Gross, az Orca AI társalapító-vezérigazgatója. „Bebizonyítottuk, hogy a technológiánkat alkalmazó előremutató vállalatok évről évre hatalmas működési javulást érnek el a biztonságosabb és hatékonyabb hajózási ágazat megteremtésében. Ezek a fejlesztések kulcsfontosságúak a hajózási társaságok számára a vállalati fenntarthatósági célok teljesítése szempontjából, de az előnyök ennél is messzebbre mutatnak.”

Gábor János, NEW technology

címkék:

hajózás

tengeri árufuvarozás

teherhajó

önvezetés

önvezető hajó

Orca AI

hajóipar

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology