Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Tágul az additív gyártástechnológia határa

- Hirdetés -

Legalábbis egy bizonyos szinten. Az Essentium ipari 3D nyomtatókat gyártó vállalat együttműködik a Wichitai Állami Egyetemmel és az Országos Repülési Kutatóintézettel, hogy felgyorsítsa az additív gyártástechnológia térhódítását az amerikai repülőgépiparban. A partnerség célja, hogy 3D nyomtatókat telepítsenek, és szerszámokat, pótalkatrészeket gyártsanak légi járművekhez – írja cikkében a 3dprintingindustry.com.

A vállalat, az egyetem és a kutatóintézet több szinten működik együtt, egyrészt az anyagok gyártása, másrészt az eljárások során alkalmazott tesztelések területén. A közös munka számos előnnyel kecsegtet a repüléstechnológia és az űripar számára.

„Néhány évvel ezelőtt az additív gyártástechnológia még nem volt abban a helyzetben, hogy pontos és tartós alkatrészeket állítson elő, pláne nem a biztonsági szempontból rengeteg odafigyelést igénylő repülőgép-alkatrészek területén” – mondta John Tomblin, a Wichitai Állami Egyetem ipari és védelmi programokért felelős alelnöke és az Országos Repülési Kutatóintézet ügyvezető igazgatója.

HSE technológia

A HSE, azaz High Speed Extrusion (nagy sebességű extrudálás) az Essentium technológiája. A vállalat anyagok gyártására és a folyamatok fejlesztésére specializálódott. 2019-ben, az egyre növekvő keresletre reagálva megnövelték gyártási kapacitásukat, illetve kiterjesztették együttműködési körüket – így kerültek képbe olyan szereplők, mint a BASF és Materialize –, aminek köszönhetően fellendült a vállalat.

Azóta az Essentium számos új, magas hőmérsékletű filament szálat vezetett be a HSE platformhoz, köztük három új kompozitanyagot, amelyek kifejezetten repülési, védelmi és elektronikai alkalmazásokhoz készültek. Az idei év áprilisában bemutatták a HSE 280i HT 3D nyomtatót, egy független, kettős extrudálású FFF rendszert, amelyet a műhelyekbe terveztek – az autóipari, repülőgépipari, elektronikai és különböző fogyasztási cikkek gyártóinak készült.

Elősegítik az űrkutatást

A HSE nyílt platformot biztosít, amely a légi közlekedési vállalatok számára gazdagabb anyagválasztékot kínál, ezáltal rugalmasságot nyújt az alkatrészek textúrája és színei tekintetében. Az Országos Repülési Kutatóintézet csapata arra használja a platformot, hogy felgyorsítsa a gyártást a repülőgép-alkatrészek felhasználása terén, ezzel a piacra kerülés idejét, illetve az új anyagok tanúsításának költségeit csökkentik. A 3D nyomtatott alkatrészek segítségével a régebbi repülőgépek további kihasználása válik lehetővé, emellett igény szerint állíthatók elő különböző komponensek, amelyek biztosítják az új repülőgép-rendszerek innovatív kialakítását.

„A 3D nyomtatási platform másik célja, hogy az additív gyártástechnológiában használt alkalmazások segítségével a vállalatok gyorsan jussanak új alkatrészekhez, mindeközben időt és pénzt takarítanak meg, valamint a keletkezett hulladékot is csökkentik” – emelte ki Josh Lawson, az Essentium üzletfejlesztési igazgatója, s hozzátette: „Eddig az ipart jelentősen korlátozta a választék hiánya a megbízható additív gyártástechnológiai megoldások területén.”

Némethi Botond, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology