Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Trendek a megújuló energia piacán

- Hirdetés -

Tóth Zoltán, az E.ON Egyedi ügyfél és települési megoldások értékesítési osztályának vezetője

A megújuló energiaforrásokra való áttérés az elmúlt időszakban egyre fontosabb szerepet játszott a vállalkozások életében, a vírushelyzet okozta nehézségek azonban átmenetileg új kihívások elé állították a szereplőket. A károsanyag-kibocsátás csökkentésére számos lehetőség adott, a zöld megoldások irányába haladás elengedhetetlen a fenntarthatóság érdekében. Az aktuális trendekről és lehetőségekről beszélgettünk Tóth Zoltánnal, az E.ON Egyedi ügyfél és települési megoldások értékesítési osztályának vezetőjével.

Az elmúlt időszakot erősen befolyásolta a koronavírus, ami miatt számos beruházás kényszerűen szünetelt. A vállalatok energetikáról való gondolkodását miképpen szabta át a válságos helyzet?

- Hirdetés -

A megújuló energiákra vonatkozó beruházási kedv változását az utóbbi időszakban többféle dimenzióra vetíthetjük ki. Egyrészt a különböző iparágak között megfigyelhetünk kisebb-nagyobb differenciálódást – mindezt annak függvényében, hogy mennyire érintette őket a pandémia. A vendéglátóipar, valamint a szállodaipar korábban fontos szereplője volt az ilyen irányú energetikai fejlesztéseknek, most érhetően visszaesett a beruházási kedv. Ezzel szemben a csomagolóanyag-gyártás, az élelmiszerfeldolgozó-ipar, illetve az autóipar szegmenseiben nem csökkent a kereslet a zöld energia és az energetikai korszerűsítési projektek iránt.

Érdemes azonban más aspektusból, a cég méretét figyelembe véve is megvizsgálni a helyzetet. Míg a kis- és közepes vállalkozások visszafogottabbak a beruházások terén, addig a nagyvállalatok körében továbbra is elterjedt, hogy három-öt-tízéves időszakra érvényes, hosszú távok projektet indításán gondolkoznak és esetükben ez az elmúlt időszakban sem változott meg.

A pandémia miatti leállásokkal összefüggésbe hozható ideiglenes csökkenés mellett  összességében elmondható, hogy a betervezett energetikai fejlesztési projekteket nem halasztották el, nem szüneteltették a cégek.

A zöld stratégia kitartó követésének oka az, hogy a nyugat-európai székhelyű multinacionális vállalatok magyarországi leányvállalatainál jól megfogalmazott klímacél szerepel, amelyben irányt szabnak a károsanyag-kibocsátás csökkentésének. Ez már a pandémiát megelőző időszakban megjelent, s ettől a vállalatok nem kívánnak eltérni még jelen helyzetben sem. A nagyvállalati kultúrában fontos szereppel bír az energetikai megújulás.

Ahogy említette, főként azoknál a vállalatoknál figyelhető meg a megújuló energiaforrásokba való beruházás csökkenése, amelyeket leginkább érintettek az járványügyi korlátozások. Számszerűsítve hogyan jelenik meg ez az egyes iparágakban?

A szállodaiparban a 2020 nyarára tervezett kazáncsere vagy bármilyen, a hűtés-fűtés rendszerrel kapcsolatos energetikai felújítás esetében csaknem 90 százalék környékére tehető a visszaesés mértéke. Hasonló tendenciát látunk a járvány miatt nehéz helyzetbe került szegmensekben, például a vendéglátásban, valamint a hozzájuk kapcsolódó beszállítók körében. Ebben az esetben a befektetés felfüggesztése helyett inkább a halasztást választották a vállalkozások, ezért ezen a területen körülbelül 60 százalékos visszaesést könyveltünk el.

A gyártáshoz, kereskedelemhez, logisztikához kapcsolódó iparágakban, valamint a nagyvállalati körökben nem volt érezhető visszaesés. Például a nagy magyarországi autógyártók a válság ellenére viszik tovább a projekteket, illetve ugyanez az állítás igaz a hazai gyártóipari szegmensre is.

A beruházások bizonyos iparágakban ugyanúgy folytatódnak. Mely termékek a legnépszerűbbek?

A naperőműves beruházások továbbra is rendkívül népszerűek. Egyrészt azért, mert bevált, megbízható technológiáról van szó, emellett jól kalkulálható a megtérülése. Másrészt pedig a kkv-k számára ehhez jelentős támogatási lehetőségek érhetők el a piacon. Azért közkedvelt formája a megújuló energiára váltásnak a napenergia hasznosítása, mert könnyen, magas minőségben elérhető, és pontosan kiszámítható, hogy mennyi idő alatt térül meg a beruházás. A beruházások ösztönzésének a decentralizáció a másik kiváltó tényezője, ami azt jelenti, hogy a vállalatok függetlenné válhatnak a villamos energia – néhány esetben a gáz – hálózati kitettségeitől, azaz az áringadozástól. Az önfogyasztásra termelés fontos szempont.

Korábban a nagyvállalatok a „zöldülésüket” különböző származási bizonyítványokkal oldották meg, amelyekkel azt igazolták, hogy zöld forrásból vásárolták meg az energiát. Az utóbbi időben – főleg a nagyvállalatok esetében – igény van a szolgáltatás jellegű energetikai  projektekre is. Ez esetben az E.ON tervezi, létesíti és üzemelteti is az erőművet, intézi  az összes ehhez kapcsolódó engedélyeztetést, a jogszabályok szempontjainak való megfelelést, az ügyfél pedig egy meghatározott szolgáltatási díjat fizet a szerződés futamideje alatt, ami jellemzően 15-20 év. .  Egy ilyen jellegű beruházásnak köszönhetően nemcsak a cég energiaköltségei és a vállalat CO2 kibocsátása csökken, de nő a versenyképessége és hatékonyabbá válik az energiafelhasználása is.

A naperőműves megoldáson felül milyen más megoldások közkedveltek a vállalatok körében?

Úgy látjuk, hogy további alternatív lehetőséget jelent a vállalatok számára a geotermikus technológia. Ez ugyan egy komplexebb beruházás, de Magyarország kifejezetten előnyös adottságokkal rendelkezik a geotermikus energia tekintetében. A hazánk alatt lévő vékony földkéregnek köszönhetően a kinyerhető hőáram mértéke több mint kétszerese az európai átlagnak, ezért érdemes ebben a megoldásban is gondolkodnia a vállalatoknak. Az iparban már számos helyen alkalmazzák, sőt, több városban a távhőszolgáltatás is geotermikus energiával valósul meg.

Milyen új tendencia rajzolódik ki a megújuló energiaforrásokba való beruházások területén?

Az úgynevezett energiaközösségek létrahozása egy olyan új tendencia, amely összefüggésbe hozható az európai uniós pályázati lehetőségekkel. Ez legfőképpen az önkormányzatok, valamint a régiók számára elérhető.. A megyék vagy települések vezetői, illetve lakosai energiaközösségeket hoznak létre, ami azt jelenti, hogy egy lakóközösség, több falu, esetleg egy városrész egy központi helyről vételezi távfűtés formájában a hőenergiát.

Az önkormányzatok számára kiemelt fontosságúak még a fenntartható módon zajló városfejlesztési beruházások is. Több megyei jogú nagyvárosban szeretnének hosszú távú projekteket indítani, melyek keretében komplett városrészek létrehozását vagy felújítását célozzák meg, energetikai fókusszal. Nemcsak a házak szigetelése a cél, hanem az elektromobilitás – elektromos járművek, elektromos töltőhálózatok – szintén része a koncepciónak. Továbbá a hő újrahasznosítása is a figyelmük középpontjában áll. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy szakértelmünket, tapasztalatunkat kamatoztatva az önkormányzatokkal, illetve régiókkal együttműködhessünk ilyen jellegű projektekben.

Az E.ON hogyan lehet partnere a megújuló energiába fektetni kívánó vállalkozásoknak?

Minden esetben ismernünk kell, hogy a leendő partnereinket milyen célok vezérlik. Általában két oka van a megújuló energiába történő beruházásnak: az egyik a zöld filozófia, a másik az olcsó energia lehetősége. Voltaképpen ma már mindkét ok megvalósítható naperőműves konstrukcióval. Mi ügyfeleinket a partnereinknek tekintjük, és ha úgy tetszik, egy projekt kapcsán a kezdetektől fogjuk a kezüket: pontosan felmérjük az igényeiket, szándékaikat, és minden esetben személyre szabott megoldásokat kínálunk.

A kkv-k esetében fontos, hogy éljenek a különböző pályázati lehetőségekkel, ezért partnereink figyelmét felhívjuk például a nemrégiben indított operatív programokra, amelyekre érdemes odafigyelniük. Számos pályázati forrás érhető el az elkövetkező, 2027-ig tartó időszakban is.

Némethi Botond, NEW technology magazin

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology