Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Trump vámkönnyítést jelentett be, az autógyártók egyelőre fellélegezhetnek

Donald Trump az elnöksége első 100 napjának alkalmából rendezett kampányeseményen, a Fordnak, a General Motorsnak (GM) és a Stellantisnak, valamint több mint ezer nagy beszállítónak otthont adó Michigan államban jelentette be, hogy enyhít az autógyártókra vonatkozó vámintézkedéseken. Ezek korábban komoly félelmeket váltottak ki: sok iparág áremelkedéstől és az értékesítés, illetve a termelés visszaesésétől tartott.

A BBC szerint az április végén bemutatott új szabályozás lehetővé teszi, hogy az Egyesült Államokban működő gyárakkal rendelkező vállalatok csökkentsék a külföldi alkatrészek után fizetendő behozatali adó mértékét.

A Fehér Ház úgy gondolja, ez az intézkedés két évre szóló könnyítést nyújt, hogy a vállalatok átalakíthassák az ellátási láncaikat. Hozzátették továbbá, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek autók és alkatrészek után vámot fizetnek, nem kell például acélra, alumíniumra, illetve a kanadai és mexikói importtermékekre kivetett egyéb vámokat fizetniük.

- Hirdetés -

Örülhetnek az új feltételeknek az autógyártók

A General Motors pozitívan fogadta az enyhítést. Mary Barra vezérigazgatója azt mondta: „hálásak vagyunk Trump elnöknek az amerikai autóipar és az attól függő több millió amerikai támogatásáért.”

A Ford szintén értékelte a döntést. Szerintük „fontos lenne, hogy a legnagyobb járműimportőrök is kövessék a Ford példáját, és az Egyesült Államokban gyártsanak”.

John Elkann, a Stellantis elnöke a bejelentés hatására közölte: „várjuk a további együttműködést az amerikai kormánnyal, hogy versenyképes autóipart építsünk az Egyesült Államokban, és növeljük az exportot”.

Nem derült égből jött az enyhítés

A bejelentést megelőző héten azamerikai autóipari érdekvédelmi szervezetek koalíciója levélben kérte Trumpot, hogy ne vezesse be az alkatrészekre vonatkozó vámokat. A GM-et, a Toyotát és a Volkswagent is képviselő csoportok szerint a vámok „magasabb autóárakat okoznak majd a fogyasztóknak, visszaesést idéznek elő az autókereskedések eladásaiban és megdrágítják a járművek javítását, karbantartását”.

A külföldi gyártású autókra kivetett vámokat – amelyek tavaly az amerikai eladások közel felét tették ki – a múlt hónapban vezették be, az alkatrészekre vonatkozó vámokat pedig május 3-ától tervezik alkalmazni. A módosított terv szerint ugyanakkor az autógyártók bizonyos mértékű visszatérítést kérhetnek az alkatrészek után fizetett vámokra.

A Fehér Ház közölte továbbá, hogy azokat az autókat, amelyek legalább 85 százalékban amerikai, kanadai vagy mexikói alkatrészekből állnak, nem terhelik vámok, de ez az arány a második évben 90 százalékra emelkedik. A döntés figyelembe veszi, hogy az iparág globális ellátási láncokra épül, és még az „amerikai gyártásúként” reklámozott autók is jelentős részben külföldről szerzik be alkatrészeiket.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology