Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Végre egy jó módszer a hidrogénmeghajtásra

Az eddigi ismeretek szerint a hidrogén az álom üzemanyag. A szén, az olaj és a földgáz az égésekor a bolygónkra veszélyes szén-dioxidot termel, ezzel szemben a hidrogén vizet állít elő. Továbbá több energia fér el kisebb helyen, akár egy akkumulátort is legyőz ilyen szempontból – bár a benzinnel és a dízellel nem tud versenyezni. Egy üres tartályt jelentősen gyorsabban lehet hidrogénnel feltölteni, mint egy üres akkumulátort villannyal – írja cikkében az Economist.com.

Eddig valóban álomszerű ez az üzemanyagfajta, ám a gyakorlatban ennél bonyolultabb a koncepció. Jelentős mennyiségű gáz halmazállapotú hidrogén tárolása esetében tömörítésre van szükség, ami nagynyomású tartályokban történik, ekkor pedig fennáll a robbanásveszély. A cseppfolyósítás lehet a másik opció, ami nagyságrendekkel több hidrogén tárolását teszi lehetővé, viszont a -253 Celsius fok alatti hőmérséklet fenntartása jelentős költségekkel jár – emiatt főleg csak az űriparra korlátozódik az alkalmazása. Bármelyik alternatívát választjuk, a tároláshoz hatalmas tartályokra van szükség. Az idő múlásával pedig a hidrogén roncsolja a fém szerkezeti egységét, és repedéseket okozhat. Éppen ezért a tartályokat speciális anyagokból kell megalkotni, amelyek ellenállnak e folyamatnak.

Ám ennél létezik hatékonyabb módszer. A németországi Fraunhofer Gyártástechnológiai és Fejlett Anyagok Intézetének (IFAM) kutatói – akiket Marcus Vogt vezetett – úgy gondolják, hogy a hidrogén masszaként történő alkalmazása jó alternatívát kínál. Olyan kémiai vegyülettel kísérleteznek, melynek hozzáadásával be tudják préselni egy tégelybe a hidrogént. A találmányuk a Powerpaste elnevezést kapta, és a fogkrémhez hasonlatos állagú. A hangsúly a magnézium-hidrid nevű kémiai vegyületen van – amelynek a hidrogéntartalma 7,66 százalék, s korábbi kutatások irányultak a szóban forgó elem tárolóközegeként történő felhasználására –, az ebből az anyagból létrehozott pasztából vonják ki szobahőmérsékleten a meghajtáshoz szükséges hidrogént. Az előállított gél 250 Celsius fokon bomlik, melynek következtében hidrogén szabadul fel.

- Hirdetés -

A dr. Vogt csapata által fejlesztett rendszer számos előnnyel kecsegtet az akkumulátorral, a benzinnel és a hidrogén hagyományosnak mondott tárolásával szemben. Az egyik az, hogy literenként és kilogrammonként több energiát tárolnak ily módon, mint amennyit az akkumulátorok vagy a benzin-tartályok képesek. A másik lényeges szempont az egyszerű újratöltés, ami egy szimpla pasztacserét és egy másik, különálló tartályban található víz feltöltését jelenti. A harmadik előny, hogy az akkumulátorral szemben a paszta nem veszít a tárolt energiából, még akkor sem, ha éppen használaton kívül van.

A paszta nem mérgező, csakúgy, mint a reakció további melléktermékei sem. De még rengeteg egyéb finomítás szükséges. A magnézium-hidroxid önmagában lassan reagál a vízzel, mert a folyamat gátolt az anyag részéről. A kutatók csoportja ennek áthidalása érdekében további kémiai adalékot biztosított hozzá, amely felgyorsítja a reakciót. Megtalálták a módját annak is, hogy a metódus során vezérelt legyen, hogy annyi hidrogént szolgáltasson a rendszer, amennyire az adott pillanatban szükség van.

- Hirdetés -

Az új paszta valószínűleg nem forgatja fel az autóipart, mivel az akkumulátoros járművek már meghatározó szerepet játszanak. Ennek ellenére Dr. Vogt és csapata abban reménykedik, hogy találmányuknak meglesz a megfelelő felhasználási területe. Az első periódusban csak kisebb méretű járművekben alkalmaznák, mint például robogókban vagy drónokban. A Powerpaste hosszabb hatótávolságot biztosíthat a robogók számára, a drónok repülési idejét pedig nem percekben, hanem órákban mérhetjük majd általa.

Némethi Botond, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology