Barion Pixel

Végre kiderül, hogy működik-e a lakás autóról üzemeltetve

Akár a kocsiról is kaphatunk otthoni áramot, hogy áthidaljunk áramszüneteket vagy kritikus infrastruktúra-leállásokat. Ezt természetesen a villanyautók kétirányú töltőberendezéseivel lehetne kivitelezni – írja a The Engineer egy készülőfélben lévő tanulmány alapján. A munkát arról a kutatásról készítik, ami az EV-k otthoni felhasználását vizsgálja olyan szempontból, hogy az egyre szaporodó járművek szükség esetén képesek lennének-e az otthonok áramellátására.

A feltöltött, de még otthoni töltőhálózatra kapcsolt elektromos autóink akár az otthonunkat is elláthatják villamos energiával – vallják az Innovate UK által finanszírozott „Vehicle to Energy Communities” (VECTORS) projekt munkatársai. Azt is vizsgálják, hogy a járművezetők használhatnák-e ezt a fajta töltést arra, hogy az otthonukban lévő napelemek által termelt többletenergiát a jármű akkumulátoraiban eltárolják (félig-meddig kiváltva ezzel a sokmilliós épületakkumulátorokat). Ez további energia visszatáplálását eredményezheti a hálózatba, és a fogyasztók számára egyéni és közösségi pénzmegtakarítási ösztönzőket biztosíthat.

Számos kutatási projekt a járműhálózat (V2G) koncepciókra összpontosít, de a VECTORS – amelyet a brit SMPnet okostechnológiai vállalat vezet – a kétirányú töltési technológiákban rejlő lehetőségeket kutatja, a „járműtől mindenhová (V2X)” megközelítésen keresztül, de ezen belül is a háztartási környezet élvez prioritást. A V2X technológia adatkommunikációs, optimalizálási és vezérlési technológiát használ az EV akkumulátorának töltésére (amikor alacsony az áramigény), és az energia visszaadására a hálózatba (amikor magas az igény).

- Hirdetés -

 „A VECTORS által kidolgozott, a járművektől az otthonokig terjedő koncepció a lehető legtöbbet hozná ki az elektromos járművekből azáltal, hogy azokat ‘úszó akkumulátoroknak’ tekinti” – nyilatkozta Dr. Tracy Ross, a Loughborough Egyetem Design és Kreatív Művészetek Iskolájának szakértője, a VECTORS fogyasztók bevonására összpontosító kutatási területének vezetője. „Mivel ez egy olyan új koncepció, amit az emberek egyelőre nem érthetnek, kulcsfontosságú, hogy már a korai szakaszban megismerjük a lakástulajdonosok véleményét, hogy a végleges rendszer úgy legyen kialakítva, ahogy az ő igényeiknek megfelel, ezáltal eloszlatja az esetleges aggályokat, és biztosítja, hogy a lehető legjobb felhasználói élmény jöjjön létre.”

A hálózat kiegyensúlyozásának és a megújuló energiaforrások nagyobb mértékű felhasználásának szélesebb körű társadalmi előnyei nem érhetők el, ha a felhasználás alacsony – tette hozzá, megjegyezve, hogy a kutatócsoport feladata a végfelhasználók tapasztalatainak megértése és lefordítása a műszaki partnerek számára, hogy így a felhasználók tulajdonképpen „a rendszerfejlesztés középpontjában álljanak”.

Az egyéves projekt 2023 augusztusáig tart. A Loughborough és a konzorciumvezető SMPnet mellett a többi partner az EDF Energy R&D Centre, az Oxfordshire County Council, az Urbanomy UK és a dcbel.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology