Zsinórban több mint három napig repült a Boeing méretű drón – csak napenergiával
A Skydweller Aero a legújabb próbarepülések során három teljes napig a levegőben tartotta napenergiával hajtott drónját, amelynek 73 méteres fesztávolsága meghaladja egy Boeing 747-esét. Az amerikai hadsereggel közösen tesztelt, óriási pilóta nélküli repülőgép (UAV) egy az egyben a saját napelemeire és akkumulátoraira hagyatkozik. A cél az, hogy végül akár három hónapig folyamatosan tudjon repülni – írja a gyártó.
Az oklahomai – de Spanyolországban például európai központtal is rendelkező – cég közölte, hogy „a világ legnagyobb napenergiával működő repülőgépe” két egymást követő küldetés során 73, illetve 74 órán át maradt a levegőben. A repülések során teljes egészében napfényből nyert energiát.
A vállalat szerint az elmúlt négy próbarepülés összesen 222 órát tett ki, ami igazolta az óriásdrón megbízhatóságát és alakító potenciálját. Utóbbi főleg a projektet támogató Amerikai Haditengerészet Repülőgép-divíziója számára jöhet jól, hiszen a Skydwellert – amint teljesen készen áll rá – hosszú időtartamú hírszerző, felderítő és megfigyelő küldetések keretében szeretnék bevetni.
A repülőgép szénszálból készült törzsén 17 ezer napelempanel kapott helyet. Ezek akár 100 kilowatt energiát termelnek, ami elegendő a négy légcsavar meghajtására, a fedélzeti rendszerek működtetésére és a 635 kilogramm tömegű akkumulátorcsomag töltésére. Utóbbi az éjszakai órákban tartja levegőben az egyébként csupán 2,5 tonnás gépet, ami így napfelkeltéig folytathatja a repülést.
„A Skydwellerek szénszálból készülnek, és képesek személyzet nélküli, folyamatos repülésre, akár 30–90 napig” – állítja a vállalat. Hozzátették: a drón akár 400 kilogramm hasznos terhet szállíthat, ami jelentős előrelépés a korábbi, napenergiával működő UAV-okhoz képest.
A Skydweller képességei lehetővé tehetik a megszakítás nélküli megfigyelést, csökkentve a szükséges gépek számát és az üzemeltetési költségeket, ami különösen hasznos lehet kábítószer-csempészet, kalózhajók, illegális halászat vagy orvvadászat felderítésében, de a drón használható háborús övezetek megfigyelésére, illetve tudományos célokra is, például vándorló állatok viselkedésének tanulmányozására. A teljes kihasználása azután lehetséges, hogy eléri az akár 90 napos üzemidőt, ami a gyártó végső célja, így igyekszik folyamatosan bővíteni a repülőgép kapacitását.
Gábor János, NEW technology



