Lefelezné az átlagos EV-akkumulátor tömegét a Stellantis
Az autóipari konszern az akkumulátortechnológiai központjának torinói megnyitóján leplezte a tervet, amivel még fenntarthatóbb, még nagyobb hatótávolságú elektromos autókat tenne elérhetővé. Az ünnepségről tudósító Reuters megjegyzi: a Stellantis csoport több, innovatív akkumulátorokra fókuszáló vállalatot is felvásárolt az utóbbi időben ahhoz, hogy a K+F tevékenysége kiterjesztésével az évtized végére elérje az áhított célt.
Innovatív akkumulátor fejlesztése indult el 2023-ban
A vállalat 2023 májusában nagy összeget fektetett a lítium-kén EV-akkumulátortechnológiára összpontosító Lytenbe. Aztán alig két hónappal később a vállalat 25 fős kutatócsoportja a Francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központtal és a Saft-tal közösen olyan akkumulátor-prototípust mutatott be, ami hatékonyabb és olcsóbb energiatárolási megoldást kínál az elektromos járművek számára.
Újabb két hónappal később, a szeptemberi olaszországi üzemátadón már arról beszélt Ned Curic technológiai vezető, hogy a Stellantis a fenntarthatóság növelése érdekében könnyebb EV-akkumulátor létrehozásán fáradozik. Mint mondta, az EV-akkumulátorok jelenlegi generációja „egyszerűen túl nehéz”, ami az autókat „összeegyeztethetetlenné teszi a környezetvédelmi célokkal”. „Épp ezért azt tartom szem előtt, és ez egy nagyon kemény cél a csapatom számára 2030-ig, hogy az akkumulátorok súlyát legalább 50 százalékkal könnyítsük” – fűzte hozzá az új torinói központban Curic.
A Stellantis csoport a Fiat Chrysler Automobiles és a Groupe PSA egyesülésével jött létre 2021-ben. A konglomerátum tulajdonába olyan ismert autómárkák tartoznak, mint a Jeep, a Dodge, a Chrysler, a Fiat, az Alfa Romeo, a Maserati, a Peugeot, a Citroen vagy például az Opel.
Elérhetőbb lenne a könnyebb akkumulátor
A kis elektromos járművek és a plug-in hibridek akkumulátorméretei általában 10 és 30 kWh között mozognak. Ezek rövid, tisztán elektromos üzemű hatótávolsággal rendelkeznek. A középkategóriás EV-ket jellemző 30-60 kWh-s akkumulátor már többféle vezetési igénynek megfelel, de a megfizethetősége gyakran a hatótávolság rovására megy. A 60-100 kWh-s akkumulátorkapacitással már inkább csak a prémium kategóriában találkozni, és ezen a szinten ritkán éri panasz a teljesítményt, viszont a többség számára nem is elérhető. Ezen változtatna a Stellantis, például úgy, hogy kisebb akkumulátor kerül a kisebb járműveibe, amelyek a könnyebb modulokkal messzebbre juthatnak. Curic közölte továbbá, hogy a cég tervezi egy „nagyon megfizethető EV” bevezetését is.
Gábor János, NEW technology