Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Tényleg tűzveszélyesebbek az EV-k, mint a hagyományos kocsik?

Mivel makacsul tartja magát a közvéleményben az a mítosz, hogy az elektromos autók tűzveszélyesek, készült egy riport, ami igyekszik felismerni és összegyűjteni a tényeket a legenda mögött. Fontos, hogy egyértelműen kiderüljön: az EV-k tűzveszélyesebbek-e a belső égésű társaiknál, hiszen a világ sokat vár ettől a járműtechnológiától a karbonkibocsátás elleni küzdelemben.

Az elektromos autók gyúlékonyságával kapcsolatban kétféle városi legenda tartja magát: az első szerint az elektromos autók nagyobb valószínűséggel lobbannak lángra, míg a második szerint nagyobb kárt okoznak, ha kigyulladnak. Ha bebizonyosodna, hogy az elektromos autók veszélyesebbek, mint a benzin- és dízelüzemű autók, annak komoly következményei lennének, a megvásárlásuktól való félelemtől a tűzbiztos parkolók kialakításán át egészen addig, hogy az EV-tulajdonosok biztosítási díjai az egekbe szöknének.

A The Guardian riportja alapján közelebb kerülünk a válaszhoz. A lap megállapítja: egyelőre semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy az EV-ktől több félnivalónk lenne. Sőt, a szakértők és a statisztikák szerint ennek épp az ellenkezője igaz.

- Hirdetés -

Az Energy and Climate Intelligence Unit nevű thinktank közlekedésért felelős vezetője, Colin Walker azt mondja, minden rendelkezésére álló adat arra utal, hogy sokkal-sokkal kevésbé valószínű az EV-k kigyulladása, mint a benzinüzemű autóké. A szakértő állítja: amíg például egy EV kiégése – éppen a fent írt városi legenda miatt – kiemelt médiafigyelmet kap, addig egy belső égésű motorral rendelkező kocsi tűzesete már senkit sem érdekel; éppen azért, mert sok van belőle.

A számok makacs dolgok

Norvégiában, ahol a világon a legmagasabb az elektromos autók eladásának aránya, négyszer-ötször több tűzeset történik benzin- és dízelüzemű autókkal. Az ausztrál védelmi minisztérium által finanszírozott EV FireSafe kutatás ennél is nagyobb különbséget tárt fel: ők arra jutottak, hogy egy EV kigyulladásának kb. 0,0012 százalék esélye van, míg a belső égésű motorral hajtott autóknál ugyanez az arány 0,1 százalék. A Tesla korábban szintén közzétett egy statisztikát, ami kimutatta, hogy az amerikai utakon 2012 és 2021 között 11-szer kevesebb tűzeset történt Teslákkal, mint az összes többi, jórészt benzin- vagy dízelmotoros kocsikkal.

Bár az EV-k akkumulátorcelláinak hosszú, intenzív és alig oltható égése ijesztőnek tűnik az emberek számára, összességében megállapítható, hogy jóval kisebb valószínűséggel kapnak lángra, mint a még mindig sokkal elterjedtebb belső égésű járművek. Közben persze az is lehetséges, hogy ezek a statisztikák megváltoznak, amikor az egyre több EV lassan öregedni kezd. Az akkumulátorok átlagos élettartamának emelkedése Colin Walker szerint még eredményezheti az átlagok romlását, de azt kötve hiszi, hogy a tűzesetek megsokszorozódnának – pedig csak ebben az esetben billenne át a mérleg nyelve a benzin- és dízelüzemű járművek oldalára.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology