Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Saját sávokat kaphatnak az önvezető autók?

Bár széleskörű elterjedésről még korai beszélni, az vitathatatlan, hogy emelkedőben van az önvezető járművek csillaga. Ezek az autók és teherautók nemcsak a vezetői élmény terén ígérnek szintlépést! Hatékonyabbá és olcsóbbá tehetik a teherfuvarozást is, kiváltképp ha „saját közlekedősávokat” kapnak – olvasható a Robotics & Automation News portálon.

Emberi „másodpilóta”

Tisztán látszik, hogy az autonóm járművek térhódítása csak idő kérdése, mert olybá tűnik, hogy az autók fejlődését illetően derűlátóbbak voltak a becslések, mint amit az élet eddig igazolt. Az elsődleges problémát a biztonság kérdésköre jelenti – különösen abban az esetben, ha emberi felügyeletet biztosító „másodpilóta” nélkül kerülnek forgalomba ezek a járművek. (Ilyenek egyébként jelenleg is róják az utakat.)

- Hirdetés -

Alternatíva: a dedikált sávok?

A kifejezetten autonóm autók számára kijelölt sávok jelenthetik az egyik megoldást az önvezető autók biztonsági problematikájára. A buszsávok és az ingázósávok mintájára az önvezető autóknak kijelölt sávok segíthetnek eloszlatni a szkeptikus hangok aggályait. Egy ausztrál tanulmány számítógépes modellezéssel kimutatta, hogy a szóban forgó, dedikált sávok javíthatják a biztonságot és a forgalom áramlását.

Azok a bizonyos aggályok és a támogató többség

Az autonóm járműveknek tagadhatatlanul akadnak biztonsági hibái, amelyek növelik a lehetséges balesetek kockázatát. A technológia folyamatos fejlesztés alatt áll, és nem minden önvezető autó, teherautó rendelkezik biztonsági tanúsítvánnyal, azoknak a köre pedig még szűkebb, amelyek emberi felügyelet nélkül is forgalomba bocsáthatók. A dedikált sávok elszigetelnék ezeket a járműveket, ami racionális alternatívaként kínálkozik napjaink autóipari trendjének kritikusai számára.

Várhatóan sokaknak kulturális sokkot okoz majd az a lélektani pillanat, amikor az iparágban dominánssá válik az önvezető járművek jelenléte, azaz egy masszív tömeg vár majd megnyugtató tájékoztatást és válaszokat. Egy nemrég végzett felmérés szerint a dedikált sávokról kérdezettek 63 százaléka támogatta ezt a műszaki megoldást.

Az autonóm jövő

A teherfuvarozási ágazatban szinte tapintható a várakozás az autonóm járműflották indítása iránt. A legtöbb árut még mindig teherautók mozgatják. Ezt a rendszert egyre költségesebb fenntartani. Az önvezető járművek érzékelhető mértékben fogják csökkenteni a szállítási költségeket, ami a működés és a fogyasztási cikkek árára is jótékony hatással lehet.

Elkerülhetetlen, hogy az autonóm járművek jelenléte az elkövetkező években garantáltan megerősödik az utakon. A kizárólag számukra kijelölt sávok racionális alternatívát jelentenek tehát az új mobilitás biztonságának, hatékonyságának és elfogadottságának a javításában. Ezek kialakításáról azonban jóval az autonóm autókra történő tömeges átállás előtt gondoskodni kell.

Vörös István, Okosipar.hu

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology