Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Rendkívüli állapotot hirdettek a baltimore-i híd összeomlása után

Szükségállapotot hirdettek a marylandi Baltimore-ban, miután egy műszaki hibás konténerszállító hajó a Patapsco folyón közlekedve összeütközött a 2,5 kilométer hosszú Francis Scott Key híddal, aminek egy része össze is omlott.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal 2024. március 26-án jelentette be, hogy a Dali nevű, 290 méter hosszú, 95 ezer tonnás konténerszállító a hídnak ütközött. A hajó Szingapúrban van bejegyezve, ezért a Szingapúri Tengerészeti és Kikötői Hatóság (MPA) segíti a folyamatban lévő vizsgálatokat – osztotta meg a The Engineer.

- Hirdetés -

Az MPA szerint a hajót üzemeltető Synergy Marine társaság közvetlenül az incidens előtt jelentette be a Dali pillanatnyi hajtóműveszteségét, ami miatt a biztonságos irányt sem sikerül tartani. Az óriási konténerszállító az ütközés előtt ugyan ledobta horgonyait, de már késő volt, nem sikerült elkerülni a katasztrófát. A hatóság máris feltárta, hogy a Dali a jogszabályban előírt bizonyítványai, amelyek a szerkezeti integritást és a berendezések működőképességét igazolták, valami oknál fogva érvényesek voltak az incidens idején, pedig nyilvánvaló, hogy komoly hibákkal küszködött, és a bajok valószínűleg nem ma kezdődtek. Ennek ellenére 2023 júniusában és szeptemberében két külföldi kikötő állami ellenőrzésén is sikeresen átment.

A Dali jelenleg stabil állapotban tartja a pozícióját az ütközés helyszínén, és a legénység mind a 22 tagja biztonságban van. Kevesebb szerencsével jártak viszont a hídon tartózkodó építőmunkások: nyolcból hatan eltűntek, közülük egy ember holttestét a tragédia másnapján megtalálták. A látszat ellenére a teljes felelősség valószínűleg nem a hajó kapitányát és a járművet műszaki ellenőrzéseken átengedő hatóságokat terheli, mert a híddal sem volt minden rendben.

Dr. Raffaele De Risi, a Bristoli Egyetem építőmérnöki karának vezető tanára szerint az 1977-ben átadott híd 11 vízben álló vasbeton pillérrel, kilenc víz feletti segédpillérrel, valamint egy fő acél ív alakú, folyamatos átmenő gerendahíddal épült, amelyet négy pillér támaszt. Dr. Andre Jesus, a Loughborough-i Egyetem szerkezetépítő mérnöki tanára az esetet kommentálva elmondta: „mivel a híd egy folytonos acél tartószerkezetű híd, amint a pillér összeomlik, az egész híd fokozatosan, dominóhatás-szerű módon meghibásodik. A felépítmény rácsszerkezeti elemei vagy azonnal meghajlanak, vagy nagymértékű feszültségnek vannak kitéve, és szintén meghibásodnak.”

Dr. Mohammad Mojtabaei, a Loughborough-i Egyetem szerkezetépítő mérnöki tanára hozzáfűzte: „kétségtelenül kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban, hogy a híd tervezése mennyire volt megfelelő az ütközésekkel szemben, és hogy követték-e a megfelelő karbantartási protokollokat”.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni

- Hirdetés -

- Hirdetés -

NEW technology