Közúton az Oxa átalakított, önvezető Ford E-Transitjai
Az autonómjármű-technológia specialistája, az Oxa bejelentette, hogy az önvezető Ford E-Transit teherautója és kisbusza már közlekedik az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok egyes útjain – az Oxa Driver rendszernek köszönhetően. A vállalat szoftverével felruházott járművek új, költséghatékony platformot kínálnak áru- és személyszállításra.
„A Ford E-Transit autonóm működésre történő átalakítása fontos lépés a biztonságos, skálázható és fenntartható autonóm megoldások szállítása felé” – idézi az Oxa közleménye Gavin Jackson vezérigazgatót. „Ez a jármű jelentős mérföldkövet jelent a küldetésünkben, ami a személyszállítás és a logisztika jövőjének megreformálására irányul.”
Az új Ford E-Transitok az első sorozatgyártású járművek, amelyeket az Oxa „Referencia Autonóm Tervezés” (RAD) mintái alapján alakítottak át. Ezek a tervezési irányelvek lehetővé teszik az önvezetés gyors integrálását a gazdajárművekbe, beleértve az Oxa által fejlesztett szoftvert, az érzékelőket, valamint a számítási és drive-by-wire rendszereket.
Az AV-járművek kereskedelmi méretű gyártásához a gyártási és autonómia-szakértelem kombinációja szükséges. A RAD-okat az Oxa határozza meg, állítja elő és validálja, mielőtt a járműgyártók és a jóváhagyott szerelők AV-járművek tömeggyártásához használnák. Ez kulcsfontosságú az autonóm járművek kereskedelmi célú bevezetésének méretnöveléséhez – vallja a cég.
Az Oxa autonóm Ford E-Transitját úgy tervezték, hogy zökkenőmentesen integrálható legyen meglévő flottákba, így sokoldalú és alkalmas platformot kínáljon különböző alkalmazásokhoz. A jármű mind logisztikai (furgon), mind személyszállítási szolgáltatásokhoz (akár 10 férőhelyes kisbusz) konfigurálható. Az Oxa Driver szoftver kategóriaelső, sima vezetést és alacsony energiafelhasználású megoldást kínál, lehetővé téve a járművek hatótávolságának meghosszabbítását is.
A jármű szabványos, autóipari minőségű berendezésekkel (több kamera, lidar és radar) van felszerelve: a teljes 360 fokos, nagy hatótávolságú érzékelés lehetővé teszi az autonóm működést akár 50-60 km/h-s sebességig, vegyes forgalmi helyzetekben. A kézi vezérlés lehetősége persze megmarad, így a jármű továbbra is használható nem autonóm üzemmódban.
A Ford E-Transit biztonságos és hatékony használatának biztosítása érdekében az Oxa ellenőrzött környezetekben, valós vezetési körülmények között teszi próbára a rendszert, többféle virtuális teszt segítségével, amivel validálja is a vállalat térbeli mesterséges intelligencia technológiáját. A generatív AI, a digitális ikrek és a szimuláció használata lehetővé teszi a gyorsított, az ügyfelek igényeihez igazított képzést és értékelést.
Gábor János, NEW technology