Lítium-kerámia EV akkumulátor: 80 százalékos feltöltés HAT perc alatt
A CES 2025 technológiai kiállítás egyik legnagyobb szenzációját a tajvani ProLogium negyedik generációs lítium-kerámia akkumulátorai (LCB) jelenthetik. Az új fejlesztésű energiatárolók hamarosan sorozatgyártásba kerülnek, és az elektromos autók piacának olyan égető problémáira kínálnak választ, mint a biztonság, a költségek, a hatótáv és a töltési idő – sorolja a vállalat közleménye.
Az EV-piac most lép a széles körű elterjedés szakaszába, ezért a gyártóknak fokozatosan egyre több vásárlói elvárással kell szembenézniük. A magas beszerzési és üzemeltetési költségek, valamint a töltési idő hátrányt jelenthetnek a benzines járművekkel szemben, ráadásul mivel több ország is tervezi a belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének betiltását, a zöld alternatívák fejlesztése elkerülhetetlen.
A ProLogium alapítója és elnöke, Vincent Yang szerint az innováció alapja az akkumulátorok kémiájában rejlik. „A töltési idő csökkentése és a biztonság növelése elengedhetetlen, hogy a fogyasztók bízzanak a technológiában, a töltőállomások pedig gazdaságosan működhessenek” – hangsúlyozta.
A ProLogium korábban is mutatott be teljes kerámiaszeparátorral készült akkumulátort. A CES 2025 keretében felvonultatott LCB már a negyedik generációt képviseli, és az energiasűrűsége a cég szerint új szintre lépett (380 Wh/kg vagy 900 Wh/L). Ez az elektromos autók számára nagyobb hatótávot és kisebb, könnyebb akkumulátorcsomagokat jelent.
A vállalat következő célja az energiasűrűség további növelése 450 Wh/kg-ra és 1000 Wh/L-re, legkésőbb 2026-ig.
Az LCB-k nem organikus elektrolitja nem gyúlékony, még extrém hőmérsékleten vagy magas feszültség mellett sem, köszönhetően az aktív biztonsági mechanizmusnak, amely megelőzi a hőszivárgást. A tesztek során a technológia 300 Celsius-fokig tartotta meg stabilitását.
Gyorsabb töltés, jobb teljesítmény
Az új akkumulátor kerámiaszeparátora háromszor nagyobb hővezetést biztosít, mint a hagyományos megoldások – állítja a ProLogium. Az egyedi hűtéstechnológia csökkenti az aktív hűtési szükségletet és növeli az energiahatékonyságot. Az LCB emellett az extrém hideget is jól bírja, így akár -20 Celsius-fokban is biztosítja a megbízható hatótávot. A töltési idők terén pedig szintén áttörést hoz: négy perc alatt eléri a 60 százalékos töltöttséget, míg hat perc alatt 80 százalékra tölt – ezzel a benzines autók tankolásával is vetekszik.
Gábor János, NEW technology