Barion Pixel

Tehéntrágyából készül helyben előállítható hidrogén-üzemanyag

Egy japán kisváros tehéntrágyából állít elő hidrogént, amely autók, traktorok és más járművek üzemanyagaként használható. A projekt Hokkaidó északi szigetén zajlik, ahol a tejipar jelentős szerepet tölt be, és a régióban évente több mint 20 millió tonna tehéntrágya keletkezik. Ez eddig kizárólag hulladéknak számított, de most értékes erőforrássá válhat – írja a BBC riportja.

A hidrogén égésekor nem keletkezik szén-dioxid, ezért a jövő egyik fontos üzemanyaga, a fosszilis tüzelőanyagok alternatívája lehet. Ha a hidrogéntermelést sikerül felskálázni, bármilyen belső égésű motorral működő jármű számára tiszta üzemanyagot biztosíthat. Mivel a leggyakrabban metánból állítják elő, jellemzően föld alatti készletekből nyerik ki hozzá a nyersanyagot. Egy másik megoldás az előállítására a víz elektrolízise, de ez jellemzően túl energiaigényes, így csak akkor környezetbarát, ha megújuló energiaforrásokat használnak hozzá.

A tehéntrágya fenntartható hidrogénforrás

- Hirdetés -

A Shikaoi Hidrogénfarm a fentieknél sokkal fenntarthatóbb módszert alkalmaz: tehéntrágyából nyeri ki a hidrogént. Az állami vállalat régiójában évente több mint 20 millió tonna trágya keletkezik, így az alapanyag folyamatosan rendelkezésre áll. A trágyából származó metán jelentős része jelenleg a légkörbe kerül, és ha a folyókba szivárog, rontja a vízminőséget.

A Japán Környezetvédelmi Minisztérium 2015-ben indította el a létesítményt azzal a céllal, hogy a mezőgazdasági melléktermékekből hidrogént állítson elő, és azt tegye elérhetővé a helyi közösség számára egy körforgásos gazdaság kialakítása keretében.

A trágyát és a vizeletet egy nagy központi anaerob lebontótartályba juttatják, ahol baktériumok segítségével biogáz és folyékony műtrágya keletkezik. A biogázt tisztítják, hogy metánt nyerjenek ki belőle, aztán ezt tovább finomítva állítanak elő hidrogéngázt.

Ellátja a helyi gazdaságokat és más létesítményeket

A Shikaoi Hidrogénfarm szűk egy évtized alatt eljutott addig, hogy évente már legalább 70 köbméter, azaz 70 ezer liter hidrogént termel. Az üzem mellé telepített töltőállomás ezzel a mennyiséggel naponta kb. 28 hidrogén-üzemanyagcellás járművet szolgál ki, ami elegendő a helyi gazdaságok ellátására. Az üzemanyag mezőgazdasági járművek, például traktorok és targoncák számára készül, míg túltermelés esetén a felesleges hidrogént tartályokban szállítják további hasznosításra olyan létesítményekhez, mint egy közeli tokhalfarm vagy az Obihiro Állatkert.

Japán más régióiban is zajlanak hasonló projektek. Fukuokában szennyvízből állítanak elő hidrogént, amelyet zéró kibocsátású városi járművek, például szemétszállítók üzemeltetésére használnak. A hidrogén előállítása költséges, a tárolása pedig nem egyszerű, de ezek a kezdeményezések egy körforgásos gazdasági modell részeként megújuló energiává alakítják a hulladékot.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology