Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A hegesztési varratok külső–belső tartós és hatékony tisztítása

Ultramagas frekvenciájú, pulzáló középnyomású vízsugár részecske-csiszolószer helyett

- Hirdetés -

A minőségi problémák elkerülése érdekében az egyik neves gépkocsigyártó az Ecoclean ECOCbooster technológiáját alkalmazza az elektromos gépjárművek integrált hordozóinak hegesztési varratainál szükséges katódos merülő lakkozás során (KTL). Az eddig használt részecske csiszolószerrel összehasonlítva, ami egy további vizes tisztítási lépést is igényel, ez a mód tulajdonképpen egy majdnem kopásmentes, teljesen automatizált eljárást tesz lehetővé, ami a hegesztési folyamatban keletkezett  szennyeződéseket kívül és belül a formakiképzésekben megcélozza,  majd az erőforrásokat kímélve, költségtakarékosan, illetve csiszolószer hozzáadása nélkül eltávolítja. 

Az elektromos és hibrid járművek megváltoztatják a gépjárműgyártást, messze túlmutatva a meghajtáson is.  Az akkumulátorok súlya miatt például más követelményeket támaszt az integrál hordozók teherfelvevő képessége. A tengelykomponensek új konstrukciója sok autógyártónál vezetett az előállítási folyamatok újragondolásához, illetve átértékeléséhez.  Ide tartozik az a tisztítási lépés, ami a hegesztési eljárás folyamán keletkező szennyeződések, úgymint szilikátszigetek, tapló és füst eltávolítására szolgál, melyek aztán a következő KTL-ben fokozott minőségi problémákhoz és az ebből eredő korróziókárokhoz vezethetnek. A tisztítás általában egy szilárdanyag közeges szemcseszórással – például korund ásvánnyal történik.  A KTL alkatrészeiről a port és a szemcseszórás maradványait el kell távolítani, ehhez egy következő tisztítási eljárás kell egy külön berendezésben.

Fókuszban a költséghatékonyság, a tartósság és a munkavédelem.

- Hirdetés -

A klasszikus szemcseszórásos eljárás a hozzáadott vizes tisztítással együtt kopást és magas költségeket von maga után.  Egy neves német OEM projekttervezője ezért információkat szerzett arról, hogy a parts2clean integrál hordozó gyártósorának felépítésénél milyen lehetőségei vannak a tisztítási folyamatok optimalizálására.  A cél egyfelől a hegesztési varratok tisztítása azonos vagy kedvezőbb költségek és tartósság mellett, illetve az erőforrások kímélése. Ezen felül a részecskeszóró berendezés környezetében a szétrobbanó szóróanyagból keletkező porszennyeződés is eltűnik, s így javulnak a munkafeltételek.

Hegesztési maradványok eltávolítása –  alkatrésztisztítással együtt

A tervező megismerte az EcoCbooster technológiát.  A szabadalmaztatott eljárás a vízsugár technológián alapul.  A középső nyomástartományban (300-tól 700 barig) csiszolószer hozzáadása nélkül működik a berendezés.  A kifeszített vízoszlop ultrahang hatására a fúvókákból kilépve egy ultramagas frekvenciájú, pulzáló vízsugárrá válik.  Ezáltal jelentősen nagyobb kinetikai ereje lesz, ami a felszínen lerakódott szilikátokat és sorját, illetve kenőanyag-maradványokat egy egyértelműen meghatározható munkaablakban megbízhatóan és reprodukálhatóan eltávolítja.  Az előtoló sebesség elérheti a 800 mm másodpercenkénti sebességet, itt a munkadarabot vagy a fúvókaszerszámot egy robot mozgatja.

A hegesztési maradványok eltávolításával egyidejűleg egy alkatrésztisztítás is megtörténik, így a következő tisztítási lépés, illetve az ahhoz szükséges berendezés megspórolható. Ez nemcsak a tisztításhoz szükséges befektetést csökkenti le,  hanem az alacsonyabb üzemeltetési költséget is biztosítja, így versenyképesebb darabárak érhetőek el. Az eljárás gazdaságosságához és az erőforrások kedvező kihasználásához hozzájárul a korrózióvédőszerrel ellátott folyamatközeg, ami így sokáig keringethető a berendezésben.

A külső és belső formakiképzések célzott megmunkálása

A vízsugár hatóterülete a fúvókák kiképzésének köszönhetően, például lapos vagy teljes sugarú fúvókák, lándzsák használatával pontosan a felhasználásnak megfelelően alakíthatóak. Ez sok más dolog mellett azt is lehetővé teszi, hogy ellentétben a hagyományos részecskeszórásos eljárással, itt az integrálhordozóknak nemcsak a külső, hanem a belső kontúrjait is célzottan meg lehet munkálni.

Folyamattervezés és vizsgálat a technikumban

A folyamatparaméterek pontos igazítása, a fúvókák kiképzése, a nyomás és az előtoló sebessége a berendezés gyártójának monschaui technikumában került kikísérletezésre. Az új vízsugaras folyamatok vizsgálatához az integrálhordozókat a tisztítás után katódos merülő lakkozásban rétegeltük, majd egy hosszas sóspray tesznek vetettük alá.  Az eredmény meggyőző: A hegesztési varratok a pulzáló vízsugaras mosás után tisztábbak voltak, mint a részecske csiszolószerrel és a felületen maradó elszíneződések a hegesztés következtében nem befolyásolták cseppet sem a lakkozás minőségét.  A magas korrózióvédelmi követelményeknek is eleget tett a teszt. Az új tisztító oldat jeleskedik a költség-haszon aspektusában is.

Teljesen automata módon sugarazni, tisztítani és szárítani 50-másodperc ütemidőben.

A kidolgozott folyamat átültetése teljes automata üzemmódra azt eredményezte, hogy az integrál hordozók 50 másodperc alatt sugarazva, tisztítva és szárítva lehetnek.  Ahhoz, hogy ezt a követelményt teljesíteni tudjuk, a tisztító rendszert három, egymástól függetlenül munkálkodó, integrált manipulátorral ellátott sugárzó modullal szereltük fel, ezen felül egy forrólevegős szárító, a be- és kipakoláshoz robotok, illetve a folyamatközeghez tartozó fürdőelőkészítő egység áll rendelkezésre.

A berendezéshez leszállítunk több integrálhordozóval megtöltött munkadarab kosarat. A berendezés berakodó robotja elveszi a munkadarabokat és elhelyezi a sugármodul átvevőhelyén. A mindenkori modul manipulátora átveszi a munkadarabot és meghatározott pályán mozgatja a sugárzó műszer alatt, így a hegesztési kontúrokat pontosan meg lehet munkálni.  Tisztítás után a manipulátor az integrálszállítót egy tiszta felületre helyezi. Innen a berakodó robot szárítani viszi a munkadarabot. A szárító kifutásánál a kirakodó robot elveszi a hordozót és felakasztja a lakkozáshoz a tartóra.

A hegesztési és tisztítási folyamatok közötti szállítási út felszámolására az EcoCbooster berendezést közvetlen a hegesztő cella után lehet csatolni.

Az autógyártó vállalat 2020 közepétől használja sorozatüzemben a tisztító berendezést. A célzott optimalizálásnak köszönhetően a vállalat arról gondolkodott el, hogy ezt a tisztítási módot további gyártósoron is használná az integrál hordozók készítése folyamán.

Ecoclean

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology