A Toyota partnerségével érkezhetnek a gyors és költséghatékony hidrogén töltőpontok Európa fő útjain
A Toyota Európa (Toyota Motor Euripe – TME) megállapodást kötött a Hydrogen Refueling Solutions és az ENGIE vállalatokkal egy gyors, sokoldalú és költséghatékony hidrogén-utántöltő infrastruktúra kiépítéséről. A forradalmi Twin Mid Flow technológia gyorsabb tankolást és jelentősen alacsonyabb beruházást tesz lehetővé a hidrogéntöltő állomások esetében. A partnerség célja, hogy támogassa a hidrogénágazatot az alternatív üzemanyag-infrastruktúráról szóló uniós rendeletben (AFIR) meghatározott célkitűzések teljesítésében, amelyek szerint 2030-ra a transzeurópai közlekedési hálózathoz (TEN-T) tartozó autóutak mentén minden 200 kilométeren nyilvánosan hozzáférhető hidrogéntöltő állomásokat kell kiépíteni. Ez Magyarországon az M0, M1, M2, M3, M5 és M7 jelzésű utakat érinti.
Hatalmas lökést adhat a környezetbarát, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogénhajtású személyautók és haszongépjárművek elterjedésének, hogy a tervek szerint alig 5 éven belül, 2030-ig Európa legnagyobb forgalmú autóútjain maximálisan 200 kilométeres távolságra egymástól kiépül majd a hidrogén töltőhálózat. A töltőállomások kiépítéséhez használni tervezett új technológia nem csupán drasztikusan csökkenti a kiépítés költségét, de a mostaninál sokkal gyorsabb töltést tesz lehetővé, ráadásul nem lesz majd szükség külön kiállásra a személyautók és a tehergépjárművek számára. A 40 tonnás tehergépjárművek 600 kilométernyi üzemanyagot 8 perc alatt, 900 kilométernyit pedig 12 perc alatt tudnak majd feltankolni.
A Toyota Motor Europe aláírt egy megállapodást a Hydrogen Refueling Solutions (HRS) és az ENGIE vállalatokkal a hidrogén üzemanyagtöltő rendszerek következő generációjának bevezetéséről. Az új, gyorsabb és költséghatékonyabb megoldást az EU által finanszírozott RHeaDHy projekt keretében fogják kísérleti jelleggel alkalmazni, amely az infrastruktúra kiépítésének felgyorsítására összpontosít.
A hidrogénellátási infrastruktúra bővítésének egyik kihívása, hogy olyan hidrogénadagolókra van szükség, amelyek mind a könnyű-, mind a nehézüzemű üzemanyagcellás járművek gyorsabb feltöltésére alkalmasak.
Új, forradalmi töltési technológia
Az új Twin Mid Flow technológiája ezt a kihívást úgy oldja meg, hogy egy nagyobb áramlású kettős fúvókát épít be, amely lehetővé teszi, hogy egy hidrogénadagolóval a nehézgépjárműveket kevesebb mint 10 perc alatt, a könnyűgépjárműveket pedig kevesebb mint 5 perc alatt lehessen feltölteni. Ez az innováció kiküszöböli a két különböző típusú adagolóegység szükségességét minden egyes töltőállomáson. Ennek gyakorlati előnye, hogy egy 40 tonnás tehergépkocsi esetén 600 kilométernyi hatótávolságra elegendő hidrogént mindössze 8 perc alatt, 900 kilométeres hatótávolságra elegendőt pedig mindössze 12 perc alatt tud tankolni.
Alacsonyabb telepítési költségek
Az ilyen hidrogén-töltőállomások telepítési költségei jelentősen alacsonyabbak lesznek, ami hozzájárul a telepítésük felgyorsításához, összhangban az Európai Unió alternatív üzemanyag-infrastruktúráról szóló rendeletében (AFIR) meghatározott céllal, amely szerint 2030-ra a TEN-T hálózatokon minden 200 kilométereken nyilvánosan hozzáférhető hidrogén-töltőállomásokat kell telepíteni.
![](https://newtechnology.hu/wp-content/uploads/2025/02/A-Toyota-partnersegevel-erkezhetnek-a-gyors-es-koltseghatekony-hidrogen-toltopontok-Europa-fo-utjain1.jpg)
A hidrogén technológia vezető fejlesztőjeként a Toyota komoly szerepet vállal
A most aláírt megállapodás keretében a Toyota biztosít egy tesztegységet és egy Twin Mid Flow technológiával felszerelt teherautót. A Hydrogen Refueling Solutions és az ENGIE új generációs, ezzel az innovációval kompatibilis hidrogéntöltő állomásokat fog kifejleszteni, amelyeket a RHeaDHy projektben 2025 negyedik negyedévétől tesztelnek.
„A hidrogén ökoszisztémák növekedéséhez való hozzájárulás érdekében a Toyota már most is együttműködik olyan üzleti partnerekkel, akik fejlett üzemanyagcellás rendszereinket használva a széndioxid-kibocsátás mentes alkalmazások széles körét újítják meg. A Twin Mid Flow technológia kifejlesztése a következő lépés a hidrogén ökoszisztémák növekedésének ösztönzésére tett erőfeszítéseinkben. Izgatottan várjuk ezt az új partnerséget.” – avat be Thiebault Paquet, a Toyota európai K+F alelnöke.
„Ez a stratégiai partnerség a Toyota Motor Europe és az ENGIE között döntő lépést jelent a hidrogén-utántöltő infrastruktúra innovációjában. Szakértelmünk egyesítésével felgyorsítjuk a hidrogéntöltő állomások kiépítését Európa- és világszerte, csökkentjük a tankolási időt, valamint elérhetőbbé és költséghatékonyabbá tesszük az állomásokat. Együtt megteremtjük az alapjait egy olyan jövőnek, amelyben a hidrogén központi szerepet fog játszani a közlekedés széndioxid-mentesítésében világszerte.” – teszi hozzá Hassen Rachedi, a Hydrogen Refueling Solutions vezérigazgatója és alapítója.
A projekt koordinátoraként és a tankolási szimuláció és a tankolási protokoll területén szakértelemmel rendelkező kutatóközpontként az ENGIE büszke arra, hogy a RHeaDHy projektet kihasználva egyesítheti erőit a Toyota Motor Europe és a HRS vállalatokkal. A nagy áramlási sebességű üzemanyag-utántöltési megoldások előmozdításával ez a partnerség erősíti a hidrogén ökoszisztémát és felgyorsítja a tisztább energiára való átállást. Együtt új szabványokat állítunk fel a fenntartható mobilitás terén, és megerősítjük a hidrogén szerepét a közlekedés széndioxid-mentesítésében.” – hívja fel a figyelmet Quentin Nouvelot, az ENGIE H2 mobilitási kutatási programjának vezetője.
Toyota