Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Állam kontra Boeing – nem ússza meg a cég, büntetőper indul két légi katasztrófa miatt

Reed O’Connor texasi szövetségi bíró június 23-ra tűzte ki a tárgyalást az Egyesült Államok kormányának a Boeing ellen indított, évekkel ezelőtt kezdődött ügyében. A vád: összeesküvés, mivel az állam szerint a repülőgépgyártó félrevezette a szabályozó hatóságokat a 737 Max repülőgéppel kapcsolatban, még azelőtt, hogy két ilyen gépe lezuhant volna, 346 ember halálát okozva.

A bíró nem indokolta meg, miért döntött a tárgyalás kitűzése mellett, de a határozat előzménye az, hogy a Boeing és az igazságügyi minisztérium ügyvédei hónapokig tárgyaltak egy vádalkuról, amelyben a Boeing bűnösnek vallotta volna magát abban, hogy szándékosan félrevezette az amerikai légügyi hatóságot. Az egyezséget végül maga O’Connor utasította el. A Boeing szóvivője közölte: a cég nem kívánja kommentálni a döntést.

A Boeing felelősségre vonása egy újranyitott akta alapján történik

- Hirdetés -

A 737 Max fejlesztése és tanúsítása azután került a hatósági vizsgálatok középpontjába, hogy két ilyen típusú gép 2018-ban és 2019-ben lezuhant. A 346 életet követelő katasztrófák Indonézia partjainál és Etiópiában történtek. Sok áldozat hozzátartozója pedig nem engedett abból, hogy a Boeing korábbi vezetőit nyilvános tárgyaláson kell felelősségre vonni és szigorúbb pénzbüntetést kell rájuk kiszabni.

O’Connor a vádalku decemberi elutasításakor nem kifogásolta a tervezett büntetést, amely akár 487,2 millió dolláros bírságot jelentett volna, ahogy azzal a megállapodással sem volt baja, hogy a Boeing 455 millió dollárt fektessen megfelelési és biztonsági programokba, illetve három évig külső felügyelet alatt álljon. A bírónak a külső felügyelők kiválasztásával akadt problémája, ami figyelembe vette volna a bizottság „faji” összetételét. Erre azt mondta, a „DEI-törekvéseknél” fontosabb, hogy a felügyelők kiválasztása „csak hozzáértés alapján” történjen.

- Hirdetés -

A Boeing egyébként azután kezdett tárgyalni a vádalkuról, hogy az igazságügyi minisztérium tavaly megállapította: a cég megsértette a 2021-ben kötött megállapodást, amely mentességet adott neki a büntetőeljárás alól a légi katasztrófák ügyben. A hatóságok újra megnyitották a Boeing aktáját, miután 2024 januárjában egy ajtópanel levált az Alaska Airlines 737 Max repülőgépéről repülés közben. Ez az eset újra előtérbe hozta a gyártási minőséggel és biztonsággal kapcsolatos aggodalmakat, a cég pedig ismét szabályozói és törvényhozói vizsgálatok kereszttüzébe került – emeli ki a Manufacturing.net.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology