Barion Pixel

- Hirdetés -

Automatizált szállítóeszközök hódítása a raktárakban

Az ipar 4.0 terjedésével növekednek a vásárlói igények és a digitalizálás mértéke, ez pedig hatalmas nyomást gyakorol a gyártó vállalatokra, hiszen növelni szeretnék a gyártási és logisztikai folyamataik rugalmasságát és teljesítményét. A versenyben maradáshoz fejlesztések szükségesek. Az egyik lehetséges irányvonal az automatizált szállítóeszközök alkalmazása, amelyek népszerű eszközei az üzemen belüli anyagmozgatásnak, hiszen a humán munkaerőt számos tehertől szabadítják meg, és felgyorsítják a gyártósorok, raktárak bizonyos folyamatait. Cikkünkben három automata targoncát mutatunk be, továbbá kitérünk arra, hogy miben kimagaslók és egyedülállók ezek az eszközök.

A felhasználók a vezető nélküli intralogisztikai járművek kiválasztásakor a következő szempontokat veszik figyelembe: a jármű irányítási rendszere, az útvonal-optimalizálás, valamint a folyamatba való beillesztés. Emellett viszont figyelmet kell fordítani a gyártósorok felkészültségére a megfelelő logisztikai áramlás érdekében, illetve a biztonsági kritériumokra (pl. hány ember dolgozik az eszközzel egyidejűleg egy térben). Az automatizált szállítóeszközök megtérülése nagyban függ attól, hogy az üzemben milyen bizalmi környezet alakul ki, mennyire együttműködők a munkatársak – ezek megkönnyítik a folyamatinnovációt.

A hagyományos targoncák ideje lejárt?

- Hirdetés -

Az AGV-k, IGV-k, AMR-ek fokozatosan veszik át az emberek által kezelt belső logisztikai eszközök szerepét, aminek legfőképpen biztonsági okai vannak. Azonban még mindig hasznos eszközök ezek a hagyományosnak mondott járművek, ugyanis a magasabb polcok elérését és a nehezebb anyagok szállítását megfelelően teljesítik. A vezető nélküli anyagmozgató járművek körében – a sokféle fejlesztési iránynak köszönhetően – egyre inkább háttérbe szorul az emberek által vezetett targonca, hiszen a nagyobb csomagok, az egységrakományok és a kisebb alkatrészek szállítását is könnyedén elvégzik a különféle automatizált járművek.

Különböző igényekre szabva

Az automatizált intralogisztikai járművek iránt megnövekedett a kereslet, olyan fejlődésen ment át az iparág, aminek köszönhetően egyre inkább megéri ilyen szállítóeszközökbe fektetni. Több új szereplő is megjelent a piacon, a gyártók közötti verseny kiéleződött. Ennek megfelelően teherbírásban, manőverezésben, navigációban, felhasználási lehetőségekben számos különböző megoldással találkozhatunk és a saját folyamatunkba legjobban illeszthető megoldást választhatjuk.

AGV: helymeghatározás és navigáció

A lézeres irányítású AGV-k a rájuk felszerelt szkennerek segítségével határozzák meg pozíciójukat. A rögzített útvonalat követő rendszerek a padlóra erősített/festett vonalak, szalagok, mágnesek mentén haladnak. Ezek viszonylag egyszerű formái a vezető nélküli szállítóeszközöknek, de ezzel együtt pontosak és megbízhatóak, viszont rugalmasság tekintetében alulmaradnak. Továbbá az AGV-ket számítógépes program segítségével is irányíthatjuk, ami tulajdonképpen programozás-vezérelt mozgást tesz lehetővé. A kamerákkal ellátott eszközök felmérik a környezetükben található objektumokat és embereket, ami precíz navigációt eredményez akár zsúfolt területen is. 

Optikai vagy szalagos megoldás a trendi?

A navigáció egyik fő szempontja, hogy az adott útvonalat mennyire használják más járművek. Például a padlóra erősített mágnesszalagokat megrongálhatják az azon közlekedő targoncák vagy egyéb járművek. Az AGV-k megszakítják az útjukat, amennyiben hibásak a navigációjukhoz szükséges objektumok, éppen ezért ma már inkább az optikai megoldásokat részesítik előnyben a vállalatok, amikor az intralogisztikai folyamataik automatizálásáról van szó.

AGV kialakítások

Az AGV-k területén számos kialakítással találkozhatunk, hiszen az egyik legfontosabb kérdés, hogy az eszköznek mekkora terület áll rendelkezésére a manőverek biztonságos és gyors elvégzéséhez. A raktárakban megszokott látványt jelentenek a villás targoncák, s ehhez hasonlóan a vezető nélküli szállítóeszközök területén is megtalálható ez a fajta kialakítás, amellyel sokféle rakományt képesek különböző szintekre emelni, illetve szállítani. Az egységrakományok felvételére görgős technikát használ, emelő és süllyesztő mechanizmusok alkalmazásával.

Íme a három kiemelkedő vezető nélküli targonca, amelyek lenyűgöző eredményeket képesek elérni:

2Store – MoTuM és SSI SCHÄFER

Az SSI SCHÄFER vállalatát 1937-ben alapította meg Fritz Schäfer, és kezdetben fémlemezek gyártásával foglalkoztak. Csak később kezdtek a logisztika irányában fejleszteni. Mára pedig globális viszonylatban ismert, és 2015-ben szerzett többségi részesedést a MoTuM vállalatában, így portfóliójukat kibővítették a vezető nélküli szállítórendszerekkel.

A 2Store szállítóeszközt kifejezetten a nagy magassághoz és a nehéz terhek mozgatására fejlesztették ki, hiszen akár két tonnát is elbír, és legfeljebb tíz méterig képes emelni. A felhasználása éppen ezért kifejezetten előnyös olyan raktárakban, elosztóközpontokban és gyártási környezetben, ahol nagy súlyú termékeket kell mozgatni nagy magasságban lévő állványszinteken.

Különböző tehermegfogókat – szorítók és megfogók – használhatunk hozzá, amelyeknek köszönhetően a 2Store rendkívüli teherbírással rendelkezik. Nagyobb raklapok és egyéb rakományok – például tekercsek és dobozok – mozgatására alkalmas, erős berendezés lehet a raktárakban. Emellett a stabilitása, manőverezési képessége és vezérlése következtében ideális szállítójármű a szűk folyosókkal szabdalt raktárakban.

Teherbírás: max. 2000 kilogramm

Emelési magasság: max. 10 méter

EKX 516a – Jungheinrich

A hamburgi székhelyű Jungheinrich vállalat 1953 óta működik, Magyarországon 1992 óta van jelen. Vezető szerepe van az üzemen belüli logisztika területén, anyagmozgató eszközei és komplex raktártechnikai megoldásai globális szinten ismertek. Az AGV-k fejlesztésének területén is úttörő szerepet vállal.

Az EKX 516a egy vezető nélküli targonca, amelyet a már ismert és jól működő járműveiből kiindulva – EKX elektromos komissiózó és magasraktári felrakó – fejlesztett a logisztikai nagyvállalat. Emelési magassága eléri a 13 métert, ami az automatizált szűkfolyosós raktári megoldások területén kiemelkedőnek mondható. Az eszközt 80 V-os hajtással és karbantartásmentes szinkron reluktancia motorokkal szerelték fel, aminek köszönhetően magas teljesítményt ér el. A regeneratív süllyesztésnek és fékezésnek köszönhetően jelentős az energiacsökkentés is. A gyártó opcionális kiegészítők – töltő és áramsín-áramszedő – beépítésével biztosítani tudja, hogy a jármű a hét minden napját teljesen végigdolgozza. A precíz pozicionálást, valamint az automatikus folyosóváltást magabiztosan hajtja végre a tárolóhelyiségben, mivel az induktív vezetést RFID-transzponderekkel kombinálták.

Teherbírás: max. 1600 kilogramm

Emelési magasság: max. 13 méter

Toyota Reflex RAE 160-250 Autopilot – Toyota Material Handling

1926-ban Sakichi Toyoda megalapította a Toyota fonó- és szövőgyárat. 1948-ban már az első hidraulikus kézi palettázó targoncát és a standard Europallet raklapot gyártották. 1978-ban mutatták be az első vezető nélküli szállítóeszközüket. Magyarországon 2007-ben nyitották meg telephelyüket.

A RAE 160-250 egy tolóoszlopos targonca; a gyártó e szegmensébe tartozó termékei prizmás és környezeti referenciapontokon alapuló navigációs technikát használnak – akár kombinált módon is. A modell kiemelkedő teljesítményt nyújt, ugyanis akár 1600-2500 kilogrammot képes mozgatni és akár tíz méter magasra emeli a rakományát. Az automatikus töltési funkciónak köszönhetően a targonca két művelet közt energiát vehet fel, így hatékonyabb a működése. A gyártó saját fejlesztésű szoftvere, az Order Manager segítségével kezelhetők a megrendelések és a raktárházi kezelő, illetve termelésirányító rendszerek közötti kommunikációs platformként is használható. A beépített biztonsági szkennerek által a felmerülő akadályokra megfelelően reagál, ezzel megelőzve a baleseteket.

Mielőtt automatizálnánk a belső logisztikai folyamatainkat, és ebbe fektetnénk, nagy mennyiségű adatot kell elemezni annak érdekében, hogy a logisztikai folyamatok megtervezése, modellezése és megtérülése a legmegfelelőbben történjen, és a kitűzött célokat, elvárásokat az eszköz teljesítse.

Némethi Botond, NEW technology magazin

- Hirdetés -

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!