A vállalat célja teljesen tiszta és egyértelmű: az Audi egy, szénsemleges mobilitást kínáló szolgáltatóvá kíván válni. Ennek eléréséhez a vállalat energiaszolgáltatókkal alakított ki olyan partneri kapcsolatot, amely a megújuló energiaforrások további térhódítását támogatja. A cél, hogy ezekkel a különböző partnerekkel együttműködve 2025-re új szélerőmű- és napelemfarmokat hozzon létre számos európai országban. Ezek együtt várhatóan közel 5 terawattóra extra zöld energiát termelnek majd.
Ez megegyezik közel 250 új szélturbina termelési kapacitásával. A cél, az hogy a partneri együttműködés révén a megújuló forrásból származó villanyáram részaránya az elektromos autók növekedési százalékával együtt emelkedjen.
Az első projekt egy, a németországi Mecklenburg-Vorpommern tartományban megvalósuló napelempark, amelyet az RWE német közműszolgáltató vállalattal együttműködve fejleszt a márka. A napelem park 2022-től szolgáltat majd, a kialakítása pedig 170 millió kWh összkapacitást tesz lehetővé. A közel 420 000 napelemből álló park egyike lesz Németország legnagyobb önálló napelemfarmjainak. Ezt pedig szorosan követik további projektek is.
Az energiaszolgáltatókkal való partneri együttműködés a következő lépés a vállalat célkitűzéséhez vezető úton, amely 2050-re a nettó szénsemlegességet kívánja elérni. Ennek érdekében az Audi megvizsgálja modelljeinek teljes életciklusát, amelyet szakmai körökben három részre szokás osztani: a gyártási szakaszt (a nyersanyag forrásától az alkatrészkészítésen keresztül az autógyártásig), a használati szakasz követi (a járműhasználat annak üzemanyag vagy elektromosáram igényével), majd pedig az újrahasznosítás szakaszával zárul a ciklus. Köztes célként az Audi célja, hogy 2025-re flottájának szénlábnyomát 30 százalékkal csökkentse a teljes életciklusra vetítve. Az európai energiaszolgáltatókkal való partneri együttműködés révén az Audi a hasznosítási szakasz fokozatos szénmentesítésén dolgozik.
Az elektromos autókat illetően az egyik legfontosabb tényező a töltésükhöz használt áram. Az elektromos autók közlekedés közben nem bocsátanak ki szén-dioxidot, de a villamosenergia előállítása során szintén keletkezik szén-dioxid, amely lényegesen magasabb a fosszilis tüzelőanyagokból történő villamosenergia-termelés esetén, mint a megújuló forrásból származó energiatermelésnél. Az Audi éppen ezért döntött úgy, hogy a közeljövőben közvetlenül is támogatja a megújuló forrásból származó energiatermelést. Az energiaszolgáltatókkal való együttműködés szintén kiterjed a töltési folyamatokra, amelyeket napjainkban még nem zöld energia használatával oldanak meg. A vállalat célja, hogy az utakon megjelenő elektromos autók számával arányosan növekedjen a megújuló forrásokat használó partnerektől érkező villamosenergia aránya. Az Audi ügyfelei például már most igénybe vehetik a Volkswagen leányvállalata, az Elli (Electric Life) zöld energia megoldásait elektromos autóik otthoni töltéséhez. Az útközbeni töltés esetében az IONITY töltőhálózat illetve számos egyéb töltőpont kínál zöld energián alapuló megoldásokat.
„Keményen dolgozunk, hogy lehetővé váljon a szénsemleges mobilitás. A megújuló energiaforrások ipari volumenben megvalósuló bővítése a következő logikus lépés. Első projektünk, egy hatalmas napelem park Mecklenburg-Vorpommern tartományban 2022-től kezdi meg működését.” – nyilatkozta Oliver Hoffmann, az igazgatótanácsnak a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. Ebben az esetben a vállalat egy regionális megközelítést alkalmaz és területileg ott valósítja meg projektjeit elsőként, ahol a töltési igény kiemelkedően magas. A zöld energián alapuló többlet termelését az Audi és partnerei ott biztosítják, ahol a most rendelkezésre álló megújuló energiamennyiség nem veszi fel a versenyt az Audi flotta fogyasztásával. Hosszútávon a vállalat további régiók bevonását tervezi Európán kívüli területeken is.
Átfogó megközelítés: a gyártási szakasz szénsemlegesítése
Az Audi figyelemmel követi a gyártási szakaszt is és már 2018-ban elindított egy, a beszállítói láncot érintő szén-dioxid programot, ahol közvetlen beszállítóival együttműködve dolgoznak a lehetséges csökkentési lehetőségek azonosításán. Zárt anyagáramú folyamatok, a másodlagos anyagok használatának jelentős növelése, az újrahasznosított anyagok használata a műanyag alkatrészek esetében illetve a zöld energia használata mind valós potenciállal bíró megoldások a szén-dioxid kibocsátás csökkentését illetően.
Az Audi szándéka, hogy a beszállítókkal szerződésben rögzítse ezeknek az intézkedéseknek az alkalmazását a jövőbeni rendeléseknél és célja, hogy 2025-re ezek teljes egészében megvalósuljanak. A zöld energia használata már 2018. óta szerves részét képezi az akkumulátor cella gyártókkal kötött beszállítói szerződéseknek. A vállalat életciklus elemzésekkel vizsgálja ezen intézkedések hatékonyságát és független harmadik féllel hitelesítteti azokat. Ez az átfogó program nem csupán a közvetlen beszállítókat, de az alvállalkozókat is érinti.
A vállalat minden, az Audi egységek környezeti lábnyomát csökkentő tevékenységét a Mission:Zero környezetvédelmi program tartalmazza. A legfontosabb célkitűzés, hogy 2025-re minden gyártási egység karbonsemleges működése biztosított legyen. Az Audi Brussels gyára már 2018-ban elérte ezt a célt, őt követte az Audi Hungaria 2020-ban. Az Audi minden európai gyártási helyszíne kizárólag zöld energiát használ. Az Audi e-tron GT gyártásánál Böllinger Höfe üzemében és a Volkswagen zwickaui gyárában, ahol az Audi Q4 e-tron készül, a gyártási folyamatok nettó szénsemlegesen zajlanak. Ugyanez igaz az összes Audi e-tron modell kiszállítására az európai és az egyesült államokbeli ügyfelek esetében, itt az összes, a beszállítói lánc, a gyártás és a logisztika területén felmerülő elkerülhetetlen szén-dioxid kibocsátást a klímaváltozás élen hozott intézkedések kapcsán szerzett szén-dioxid hitelekkel egyenlíti ki a vállalat. Az ezekkel kapcsolatos tanúsítványt olyan non-profit szervezetek állítják ki, mint a The Gold Standard vagy a Verified Carbon Standard.
*Az Audi a nettó zéró szénkibocsátás alatt olyan helyzetet ért, amelyben – miután egyéb, a csökkentést célzó lehetséges intézkedések már megvalósultak – a vállalat számos, világszerte megvalósuló önként vállalt projekt révén ugyanolyan mértékben kompenzálja az Audi termékei vagy tevékenysége és/vagy a beszállítói láncban, a gyártásnál és az Audi járművek újrahasznosításánál jelenleg elkerülhetetlen szén-dioxid kibocsátást. Ebben az esetben a jármű használati szakasza során keletkezett szén-dioxid kibocsátást (az ügyfélnek való átadástól számítva) nem veszi figyelembe.