Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Bójákból nyerhetik az energiát a hajók

A világjárvány súlyos hiányosságokat tárt fel a globális ellátási lánccal kapcsolatban. A fogyasztók emelkedő árakat és lassú szállítást tapasztalhattak, míg a kikötőkben más probléma ütötte fel a fejét, a felhalmozódott konténerhajók emissziója. A jelenséget a Popular Science mutatta be cikkében.

 

Az Egyesült Államokban a probléma leginkább a Los Angeles-i Long Beach kikötőjében eszkalálódott. A nyugati part legnagyobb hajózási komplexumában és környékén egyszerre akár 70 hajó is tétlenül horgonyozhatott a tengeren. A helyi hatóság szerint az elmúlt két évben komolyabb szennyezés került a térségben a levegőbe, a hajók naponta akár 20 tonna nitrogén-oxidot bocsátottak ki a légtérbe, ami a szakértők szerint körülbelül 5,8 millió személygépkocsinak felel meg.

Vízen úszó bója lehet a megoldás

A cél természetesen az, hogy ezek a várakozó hajók minél kisebb mértékben szennyezzék a levegőt. A dán Maersk hajózási vállalat megoldása, hogy víz alatti kábelekhez csatlakoztatott töltőbójákat alkalmaznak, amelyek szárazföldi megújuló energiaforrásokhoz tartozó erőművekhez kapcsolódnak. A vállalat először 2020 őszén mutatta be innovációját azzal a céllal, hogy a parton található áramforrások előnyeit a tengerre is kiterjesszék.

„Az az elképzelésünk, hogy a koncepció hatékonyságának bizonyítását követően kereskedelmi forgalomba hozzuk a termékünket, majd öt éven belül már körülbelül 50-100 kikötőnél telepíthetjük a megoldásunkat, beleértve azokat a helyeket is, ahol a közelben szélerőműparkok találhatók” – mondta Sebastian Klasterer Toft, a Stillstrom vállalat Maersk piacfejlesztési menedzsere. „Ez 5,5 millió tonna szén-dioxid kiszorítását teszi lehetővé. Az Egyesült Államok és Kanada keleti, illetve nyugati partja egyaránt óriási érdeklődésről tett tanúbizonyságot. Ha a tesztek során sikerül igazolnunk a hatékonyságunkat, akkor hatalmas előrelépést tehet a hajózás a zéró károsanyag-kibocsátás felé a kikötőben és annak környékén.”

Az emisszió csökkentése a cél

A hajózás a szén-dioxid-kibocsátás jelentős forrása, ennek megfelelően a környezetvédelmi csoportok régóta megfogalmazzák ellenérzésüket a károsanyag-kibocsátás csökkentésére irányuló intézkedések hiánya miatt. Összességében az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának nagyjából három százalékát és a közlekedésből származó emissziónak a tíz százalékát teszi ki – és messze van attól, hogy teljesítse a párizsi klímaegyezmény céljait.

A hajózás megreformálása

A kikötőbe lehorgonyzott hajók általában szárazföldi energiaforráshoz csatlakoznak, a legtöbb modern vízi jármű rendelkezik ezzel a képességgel. Viszont amikor a kikötő megtelik, a hajók gyakran a nyílt vízen várakoznak, és a saját energiájukat használják, amivel biztosítják a fedélzeti eszközök – például a radarok, rádiók, világítás – működését. Bár ez kevésbé szennyező, mintha a főmotort üzemeltetnék, még mindig jelentős károsanyag-kibocsátást jelent, hiszen napokról, hetekről van szó.

„Ha a Maersk működik, úgy gondolom, hogy akkor előrelépést tehetünk azon hajók vonatkozásában, amelyek a saját energiaforrásaik használata helyett a szárazföldről vezetett elektromos áramhoz jutnak, így zéró emisszió lesz a nyílt vízen és a kikötőben is” – nyilatkozta David Pettit, a Natural Resources Defense Council vezető megbízottja. „Viszont szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy a Maersk valóban megoldja a problémát, hiszen megfelelő méretű rendszert kell kiépíteni ekkora mennyiségű hajó energiaellátásához.”

Némethi Botond, NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology