Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Egyszerűen nagyszerű a SEAT új robotja

Az autógyárak összeszerelő csarnokát általában villámgyors robotkarok rengetegeként képzeljük el: mindegyik eszköz elemeket mozgat, forraszt, illeszt és fest. Vannak viszont további feladatok is, amelyeket automatizálni lehet – ezt ismerte fel a spanyol SEAT, amikor martorelli gyárában munkára fogta az EffiBOT-ot.

A high-tech távirányítós autóra emlékeztető eszköz francia gyártmány: teljesen önvezető, és sokféle folyamatot támogat, gyakran attól is megkímélve a dolgozókat, hogy el-elszaladjanak egy szerszámért. A környezetét folyamatosan figyeli, és követi azt a személyt, akinek aznap segít, például nehéz tárgyakat emel meg, és szállít odébb helyette. Kicsi, de erős: 250 kilogrammos terhet bír el, vagy 500 kilogrammot vontat – például egy mögé kapcsolt tréleren. Az igazi előnye az, hogy sosem sérül meg, és sosem fárad el, ráadásul jóval sokoldalúbb a gyártásban vagy logisztikában jelenleg használt, nagyobb önvezető járműveknél.

Az egyik legfontosabb különbség az, hogy az EffiBOT-nak nincs szüksége kötött pályára a működéshez, hiszen monitorozza a környezetét, naplózza az útvonalát, és önállóan kikerüli az útjába kerülő tárgyakat vagy személyeket. Operátorra sincs szüksége, hiszen a felhasználó csak ráteszi a kezét a rajta lévő érintőkijelzőre, és már indul is a követés. Ez szó szerint nagy terhet vesz le a dolgozók válláról, hiszen a napi munkájuk során rengeteg tárgyat mozgatnak meg, vagy visznek magukkal, amit mostantól egy készséges önvezető kiskocsira bízhatnak.

„Az autonóm robotok innováció szempontjából az autógyártás élbolyába repítenek bennünket”, mondta lelkesen a SEAT gyártási és logisztikai részlegének alelnöke. Herbert Steiner úgy véli, az EffiBOT-nál nem is kívánhattak volna jobb példát az ember és a gép produktív együttműködésére. „Ez az ipar 4.0-hoz vezető kollaboráció nyílegyenes utat mutat a hatékonyabb, rugalmasabb, agilisabb és versenyképesebb gyártás felé.”

Az EffiBOT büszkén viseli magán a 4.0 feliratot, ami jól jelzi a martorelli üzem ambícióját arra, hogy okosgyárrá változzon. Jelenleg húsz olyan kobot működik náluk, amelyek közvetlen kapcsolatban dolgoznak együtt az alkalmazottakkal.

Gábor János, NEW technology magazin

Forrás: technology.org

Fotó: SEAT

Érdemes elolvasni
NEW technology