Exkluzív interjú Dr. Keszte Róbert, a Jaguar I-Pace teljesítmény-elektronika gyártásáért felelős budapesti Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával

A Magyarországon már 10 lokációban működő Continental vállalat nemrég nyilvánosságra hozta a Jaguar I-Pace modelben megjelent innovatív elektromos meghajtásával kapcsolatos közleményt.
A téma hazai kötődésű, mivel ezt az elektromos meghajtást Budapesten gyártja a Continental csapata.


NEW technology: Az elektromos autó piac egyre nagyobb teret hódít magának, egyre jobb fejlesztések kerülnek ki a futószalagokról. Mégis mi az, amiben a Jaguár I-Pace különbözik a versenytársaktól? Sportos és teljesítmény-orientált meghajtás jellemzi a Jaguár I-Pace-t. Ez pontosan mit jelent például az áramerősség szempontjából?

Dr. Keszte Róbert: A legnagyobb különbség az egyéb meghajtás-elektronikákhoz képest az, hogy az I-Pace elektromos meghajtása akár 650 amper áramerősséggel is képes működni. Ahhoz, hogy az ilyen mértékű áramerősséget, és az ebből adódó extrém terhelésváltozást a rendszer kezelni tudja, a Continental kifejlesztett a Jaguar Land Rover számára egy olyan megoldást, amelyet kifejezetten a sportos, teljesítmény-orientált meghajtás követelményeire szabtak.

NT: A Continental-nak milyen szerepe volt a fejlesztésben? Hogy kell elképzelni az együttműködést?

Dr. Keszte Róbert: A budapesti lokációnkban 2010 óta gyártunk teljesítményelektronikát, és már több mint 250.000 darab készült az előző generációkból. Ezeknek a tapasztalatait természetesen folyamatosan visszacsatoljuk az újabb fejlesztésekhez, melyeknek a kialakítása minden esetben a vevővel együtt történik, és globális fejlesztői csapat dolgozik rajta. A Jaguar I-Pace teljesítményelektronikájának fejlesztésekor a magyar mérnökök az iparosításban, a projekt managementben és a beszállítói fejlesztésben vettek részt.

NT: Egy autónál mondhatjuk, hogy a motorja képezi a szívét. Mi mondható el ennek a modellnek a meghajtásáról?

Dr. Keszte Róbert: A teljesítményelektronika kulcsfontosságú alkatrésze a hibrid és teljesen-elektromos meghajtási rendszereknek. Árammal látja el az elektromos motort, miközben vezérli az energia visszatáplálás folyamatát is. Így a funkcióját tekintve közvetít a nagyfeszültségű akkumulátor és az elektromos motor között. Mivel az akkumulátor egyenáramú, a motor azonban háromfázisú váltóárammal működik, ezért a teljesítményelektronikának először át kell alakítani az egyenáramot az inverteren keresztül a motor felé megfelelő áramerősségre és frekvenciára Ez a két elektromos paraméter határozza meg a motor működését. A visszatáplálási üzemmódban a teljesítményelektronika átalakítja az elektromos motor által generált váltóáramot egyenárammá, amelyet ezután az akkumulátor töltésére használ. Ez a technológia határozza meg, hogy az elektromos meghajtás összes lehetősége kiaknázható-e, vagy sem. Más szóval a teljesítményelektronika kulcsszerepet tölt be a magas alacsony-fordulati nyomatékból és az azonnali reakcióból eredő vezetési élmény maximalizálásában, melyek az elektromos motorok alapvető tulajdonságai.

NT: Érdekességként pedig megemlíthető még a nulláról való gyorsulás.

Dr. Keszte Róbert: Az elektromos járművek leginkább akkor tudják teljesítményüket demonstrálni, amikor hirtelen kell elindulniuk a közlekedési lámpáknál. Ez annak köszönhető, hogy álló helyzetből, azonnal képesek kifejteni a legnagyobb nyomatékot. Kevésbé jellemző, hogy egy elektromos autó olyan lenyűgöző teljesítményt produkáljon, mint az új Jaguár I-PACE, melynek elektromos meghajtása akár 650 amper áramerősséggel is képes működni. Ahhoz, hogy az ilyen mértékű áramerősséget, és az ebből adódó extrém terhelésváltozást a rendszer kezelni tudja, a Continental kifejlesztett a Jaguar Land Rover számára egy olyan megoldást, amelyet kifejezetten a sportos, teljesítmény-orientált meghajtás követelményeire szabtak.

MOST ÉRKEZETT!

MINDIG ÚTTÖRŐ A FEJLŐDÉSBEN

A Continental fogja beszállítani az új Jeep® Wranglerhöz az FCA US LLC eTorque mildhibrid rendszerét. A folyadékhűtéses 48-volt Eco Drive technológiája támogatja az eTorque rendszert, így hozzájárul a SUV legendás teljesítményéhez, miközben javítja az üzemanyag-hatékonyságot is.
A Continental kompakt 48-volt Eco Drive technológiája és integrált teljesítményelektronikája kiegészíti az eTorque által nyújtott előnyöket, így javul az üzemanyag-gazdálkodás, az önindítás válaszideje, és a teljes start-stop funkcionalitás, miközben a zajszint csökken.
A Continental 48-volt Eco Drive egy moduláris elven alapul, ami skálázható technológia, annak érdekében, hogy teljesítse a különböző járműkategóriák (pl.: kompakt Renault Scénic diesel, az Audi A8 sedan és a Jeep Wrangler SUV) által felállított teljesítmény követelményeket. A vásárlók a vadonatúj eTorque technológiát a 2019 Ram 1500ben is élvezhetik, amely rákerült a Wards 2019 10 legjobb motorját összegyűjtő listájára a 3,6 literes Pentastar V6 motorjával.

NT: A modern autóknál már nem mehetünk el a hardver és a szoftver megemlítése nélkül. A Jaguar I-Pace ebben is némi különbséget mutat a megszokottól.

Dr. Keszte Róbert: A Continental kifejlesztett a Jaguar Land Rover számára egy új megoldást, amelyet a Jaguar I-Pace igényeire szabtak, azonban a teljesítményelektronikai technológia további speciális tulajdonsága, hogy ugyanez a rendszer teljesen különböző járműtípusokban is alkalmazható. Például a Range Rover Sport Plug-in Hybrid-ben és a Jaguar I-PACE-ben lévő teljesítményelektronika teljesen megegyezik a hardver szempontjából – csupán szoftveres eltérés van a kettő között.

NT: Az ökoszisztéma élhetőbbé tétele a modern kor egyik legnagyobb kihívása. A Continental ezt miben segíti, néhány példát említve Magyarországon?

Dr. Keszte Róbert: A hatékony klímavédelem érdekében olyan hajtásmixre van szükség, amely elektromos hajtásból, tiszta dízel-, és benzinmotorokból, karbonsemleges szintetikus üzemanyagokból, valamint üzemanyagcellákból tevődik össze. A Continental azonban azzal is tisztában van, hogy a járművek elektrifikálását előnyben kell részesíteni ahhoz, hogy hosszú távon megfeleljünk a vásárlóink által felállított szén-dioxidot érintő célkitűzéseknek. Ehhez olyan megnyerő árakra és megoldásokra van szükség, amelyek a végfelhasználók igényeire vannak szabva. Ezzel együtt a belső égésű motor még biztos, hogy az első számú meghajtási rendszer marad a járművek esetében 2025/2030-ig. Ezért vagyunk továbbra is elkötelezettek a belső égésű motor technológiák fejlesztése iránt is.

Némethi Botond, NEW technology