Az elektromos autók piacát évek óta uraló amerikai Tesla egyre nehezebb helyzetbe kerül Európában, aminek összetett okai vannak – mutat rá a Business Insider elemzése. 2024-ben a vállalat eladásai 13 százalékkal csökkentek az Európai Unióban, de a legnagyobb visszaesés olyan kulcspiacokon figyelhető meg, mint Németország, Franciaország és Olaszország.
A legfrissebb adatok szerint a Tesla januári eladásai Franciaországban 63, Németországban pedig 59 százalékkal estek vissza. Utóbbi állam piaca kulcsfontosságú lenne a cég számára, de a gyenge évkezdet se érhette váratlanul azután, hogy tavaly 41 százalékos visszaesést könyvelhetett el Németországban.
Ez jelentősen meghaladta az elektromos járművek teljes piacán tapasztalt 27 százalékos csökkenést.
A Tesla szorult helyzete részben annak a következménye, hogy 2024-ben több európai országban csökkentették vagy megszüntették az elektromos autókra vonatkozó állami támogatásokat. Ezzel párhuzamosan a versenytársak termék- és árpolitikája is érzékenyen érinthette a Teslát: a Volvo, a Renault és a BMW például főleg olcsóbb elektromos modelleknek köszönhetően ért el növekedést.
A bajok oka: elmaradó termékfrissítés, erősödő konkurencia, Musk
A Tesla utoljára 2021-ben dobott piacra új modellt Európában, és az azóta bemutatott Cybertruck nem lesz elérhető az öreg kontinensen, mivel nem felel meg az autókarosszériára vonatkozó uniós előírásoknak. A versenytársak ezzel szemben folyamatosan frissítik a kínálatot és mind olcsóbb, vonzóbb modellekkel állnak elő.
A Tesla megoldásként a Model Y frissített változatára alapozza reményeit, amelynek kiszállítása az év második felében indulhat meg. Elemzők szerint ennek a modellnek kulcsszerepe lehet a Tesla európai fordulatában.
De a visszaesés nem csak piaci tényezőknek köszönhető: Elon Musk cégtulajdonos egyre aktívabban avatkozik be az európai politikába, ezért a vállalat ázsiója sokak szemében csökken – vezeti le az Insider. Különösen Németországban keltett felháborodást, amikor Musk támogatásáról biztosította az egyik szélsőjobboldali pártot. Ennek következményeként több német vállalat bejelentette, hogy nem vásárol többé Tesla járművet. Ha mindez nem lenne elég: a svéd Polestar arra utasította a sales-es csapatát, hogy direktben célozzák meg a Musk politikai nyilatkozatai miatt kiábrándult Tesla-vásárlókat.
Bár a milliárdos megosztó személyisége sokakban visszatetszést kelt, egyes szakértők úgy gondolják, a vásárlókat végül inkább az ár és a teljesítény fogja befolyásolni. Az viszont biztossá vált, hogy a Tesla egyre élesebb versennyel néz szembe Európában: már nemcsak a hagyományos autógyártók, hanem az agresszíven terjeszkedő kínai márkák is szorongatják.
Gábor János, NEW technology