Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Gázvezeték-diagnosztizáló és -javító robotokat fejlesztenek Amerikában

A Carnegie Mellon Egyetem (CMU) Robotikai Intézetének kutatói olyan moduláris robot fejlesztésén dolgoznak, amely a földgázvezetékek belsejébe kúszva képes feltérképezni a csövek helyzetét, diagnosztizálni az elhasználódott, vagy szivárgó csövek sérüléseit, valamint – szükség esetén – javítani azokat a cső belső falára fecskendezett, speciális gyantával – számolt be az amerikai innovációról a Robotics & Automation News.

„A gázhálózat esetében gyakran a csövek elhelyezkedésének pontos lokalizálása is kihívást jelent”, nyilatkozta Howie Choset, a CMU informatikaprofesszor, aki Lu Li kutatóval együtt vezeti az említett projektet. A robotok bevetésének észszerűségét támasztja alá az is, hogy a gázellátó-hálózat vezetékei gyakran olyan környezetben futnak, ami az ember számára nehezen megközelíthető. E célra a CMU több robotikai megoldást dolgozott ki, köztük egy kígyószerű eszközt, amelyet leszerelt atomerőművek vezetékrendszerének ellenőrzésére használnak.

A három év után célegyenesbe forduló projekt, amelyet az USA Energiaügyi Minisztériuma is támogat, nemcsak a földgázvezetékek robotizált ellenőrzését, hanem a rendszer robotok segítségével történő, belső javítását is célul tűzte ki.

- Hirdetés -

Az Egyesült Államokban 75 millió háztartás és több mint ötmillió kereskedelmi fogyasztó használ földgázt, amely 1.2 millió mérföldnyi fővezetékből és 900 ezer mérföldnyi szervizvezetékből álló hálózaton keresztül jut el hozzájuk. A meglévő vezetékek feltárása és javítása mérföldenként akár 10 millió dollárba is kerülhet. A minisztérium által meghatározott stratégia célja, hogy robotok és intelligens megoldások segítségével belülről tudják helyre tenni a szivárgó szakaszokat. Ez az eljárás a jelen becslések szerint töredékére csökkentené a jelenlegi hálózatjavítási költségeket.

A CMU technológiája moduláris, vagyis feladatspecifikusan konfigurálható. Magába foglal egy két keréken guruló modult, amelynek tetején egy harmadik kerék található. Ezek felelnek a robotot hajtó akkumulátorok és a csőjavító gyantát tartalmazó modul mozgatásáért. Ezek összesen akár harminc kilogrammot is nyomhatnak, és 8 óra alatt szűk 3 kilométer csövet képesek helyreállítani.

„Fontos néhány szót ejtenünk a gyantáról is” – hangsúlyozta Choset. Az Illinois Egyetem által kifejlesztett anyag, amelynek kereskedelmi engedélyezése jelenleg is tart, kezdetben lágy fagylaltra emlékeztető állagú, azonban másodpercekkel azután, hogy a CMU által tervezett robot forgó fúvókáival a cső falára került, megszilárdul.

A gyantafelhordó mellett egy feltérképező modul is a rendszer részét képezi, amely nagy felbontású optikai érzékelők segítségével háromdimenziós rekonstrukciókat készít a csőhibákról. Az összegyűjtött adatok kiértékelésében a mesterséges intelligencia segít. A robotrendszer jelenleg 60 méternyi hatótávolsággal rendelkezik, mondta Li, de a cél a kétkilométeres hatótávolság elérése. Hozzátette, hogy a technológia jelenleg 30 centiméteres átmérőjű hálózaton vethető be, de dolgoznak a 15, sőt az 5 centiméteres csővastagságon is hadra fogható modell megalkotásán.

Vörös István, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology