Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Hamarosan kész Európa első szén-dioxid-szállító hajója – A tengerfenékbe fogja temetni a káros anyagot

Az öreg kontinens első tengeri szén-dioxid-szállító hajójának megépítése jelentős mérföldkövet jelent az energiaváltásban, valamint a szén-dioxid-leválasztási és -tárolási (CCS) infrastruktúra fejlesztésében. A jármű a brit INEOS Energy Europe és a holland Wagenborg Offshore együttműködésében, az Európai Unió Greensand értéklánc projektje keretében készül, a hollandiai Royal Niestern Sander hajógyárban.

A hajónak már minden egységét megépítették és összeszerelték, így a jármű a következő építési szakaszba lép, vagyis a Greensand „egyre közelebb kerül ahhoz, hogy tényleg megvalósítsa Európa első teljes CCS-értékláncát” – magyarázta közleményben Mads Gade, az INEOS vezérigazgatója.

A hajót arra tervezték, hogy cseppfolyósított szén-dioxidot szállítson a szárazföldi leválasztó helyszínekről az Északi-tenger dán térségébe. A hajó rendszeresen fog közlekedni Esbjerg kikötője és a nyílt vízre telepített Nini West platform között, ahol a szén-dioxidot körülbelül 1800 méteres mélységben a tengerfenék alatti Nini tározóba fecskendezik. A káros anyag itt biztonságos és végleges tárolásra kerül.

- Hirdetés -

A geológiai formációk, amelyek több millió éven át tároltak szénhidrogéneket, alapos vizsgálatokon és tanúsításon estek át a szén-dioxid biztonságos és végleges eltárolása érdekében. Gade szerint „az Északi-tenger dán részének geológiája kiválóan alkalmas” erre a célra, a szén-dioxid-szállító hajó pedig „kulcsszerepet játszhat abban, hogy a Greensand létrehozza és fejlessze az EU első működő szén-dioxid-tároló létesítményét, amely a klímaváltozás mérséklését célozza”.

A hajó a legmagasabb biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak megfelelően készül, és teljesíti a szén-dioxid-szállítás speciális műszaki követelményeit, beleértve a fedélzeti hűtő- és nyomásrendszereket. A hajótest befejezése után következik az átalakítás, az üzembe helyezés, a tesztelés és a tengeri próba.

A Greensand projekt célja, hogy 2025 végén vagy 2026 elején megkezdjék a rendszeres tengeri szén-dioxid-befecskendezést. A kezdeti szakaszban évi 400 000 tonna szén-dioxid végleges tárolását tervezik, amelyet 2030-ra akár nyolcmillió tonnára növelhetnek.

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology