Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Íme az okosboltok jövője – egyenesen Kínából

- Hirdetés -

Miközben idehaza még csak pár éve kezdtek elterjedni az önkiszolgáló pénztárak, a világ másik felén éppen most zajlik az okosboltok és a webshopok speciális fúziójának forradalma. Ezúttal nem a világ nyugati, hanem a keleti felén – egészen pontosan Kínában. Míg sokáig a világot ámulatba ejtő technológiai újításokkal, fejlett eszközökkel kapcsolatban Japán jutott először eszünkbe, mára ezt a vezető szerepet egyre inkább Kína veszi át. Milyen változások várhatóak a következő években az e-commerce területén? Milyenek lesznek a jövő boltjai? Hogy ezekre a kérdésekre választ kapjunk, mindenképpen érdemes a Kelet felé tekinteni.

Aki valaha járt már Japánban, tapasztalhatta, hogy úton-útfélen a legkülönbözőbb fajta automatákba botlik, és minden kommunikáció nélkül, gyakorlatilag három gombnyomással bármilyen termékhez hozzájuthat, az alkoholmentes teákon és üdítőktől kezdve egészen a cigarettáig(!). Az ilyen automaták kiterjesztéseként, azok „nagytestvéreként” foghatók fel a Kínában néhány éve fokozatosan terjedő okosüzletek – csak éppen tízszer akkora választékkal. Nem ez az egyetlen útja azonban a B2C-kereskedelem megújulásának, szép számmal terjednek ugyanis az egyre modernebb megoldásokkal operáló online boltok is, illetve ezeknek a fent említett kereskedésekkel való összeolvadásai.

A tavalyi évben az online kiskereskedelem nagymértékű virágzásnak indult Kínában, de a kereskedelmi minisztérium adatai szerint még így is csak a nemzet teljes fogyasztásának kevesebb mint 20 százalékát teszi ki. A fejlődés egyik oka, hogy az online boltok célja nem az offline partnerek kiszorítása, hanem ezek továbbfejlesztése, kiegészítése, digitalizálása.

Még jóval az előtt, hogy az Amazon 13,7 milliárd dollárért megvásárolta a Whole Foods nevű egészséges táplálkozásra építő üzletláncot, az Alibaba új partnerségek kialakításán dolgozott, majd 2017 júliusában elindította Hema-t, egy olyan sci-fibe illő szupermarketet, melyben nincsenek pénztárosok, sőt a hozzá tartozó étteremben robotok szolgálják ki az ügyfeleket. Azóta a Hema egyre terjeszkedik – 80 kínai nagyvárosban vehetik igénybe a vásárlók –, az üzletek közül néhány franchise alapon működik.

Kínában az általunk is ismert Alibaba legnagyobb versenytársa a szintén széles termékkínálattal rendelkező e-commerce-óriás, a JingDong, azaz JD sem szeretne kimaradni a nagy reményekkel kecsegtető változásokból, így ez a cég is megnyitotta saját digitális üzletét, a 7Fresh-t (aminek a neve arra utal, hogy a hét minden napján friss termékeket kínálnak). A szupermarket januárban nyitotta meg kapuit, és azóta további három helyszínen is jelen vannak már. Ez kevésnek tűnik ahhoz képest, hogy a JD alapítója és vezérigazgatója, Richard Liu ambíciója az volt, hogy 2018 végére 30 üzlet nyíljon. A 7Fresh sok mindenben hasonlít, de sokban el is tér versenytársaitól. A legtöbb szupermarkettel ellentétben az üzlet a lakóövezetektől távol helyezkedik el, megközelítéséhez mindenképpen érdemes taxiszolgálatot igénybe venni (ami Kínában kifejezetten olcsó és egyszerű), vagy saját autóval nekivágni az útnak, vagy – amire egyébként a JD ösztönözni szeretné vevőit – online rendelni.

Ami a 7Fresh dizájnját illeti, az nagyban hasonlít a Whole Foods rusztikus eleganciájához. A gyümölcsök, a zöldségek, a halak, a húsok, a kézműves kenyér és az importált italok sokasága fából készült polcokon található, és a 7Fresh sötétzöld színű márkája díszíti őket.

A különbség az amerikai partnerhez képest a futurisztikus technológiában rejlik: lehetőség van a termékeken lévő vonalkódok beolvasására, és a vásárló egy monitoron teljes körű tájékoztatást olvashat az adott árucikkről, például arról, hogy honnan származik, mennyire édes stb.

A Hema és 7Fresh üzleteiben való vásárláshoz is le kell tölteni egy mobil-applikációt, ami megkönnyíti a fizetést – bár még mindkét üzletben van humán személyzet is, akik segítenek az okosboltok használatában. Az applikációk arra is jók, hogy a vásárlók megoszthassák véleményüket a termékekkel kapcsolatban, így a vonalkód beolvasása után azt is megtudhatjuk, hogy hányan ajánlják azokat, vagy kifogásolják minőségüket.

Az üzletek sikere annak is köszönhető, hogy a kiszállítást igyekeznek minél gyorsabban megoldani: a három kilométeren belül lévő vásárlók például 30 percen belül megkapják a rendelt termékeket. Ezt segíti, hogy az online vásárlások alkalmával begyűjtött információk jól használhatók a logisztikában, és segítenek jobban megérteni a helyi vásárlóközösség igényeit.

A fenti rendszerek megnevezésére az e-commerce fogalomtárába bekerült az „új kereskedelem” és a „határok nélküli kereskedelem” kifejezés, melyek jól leírják az újfajta kereskedelmi formák tulajdonságait. Az már szinte egészen biztos, hogy ezek az üzletformák nem tűnnek majd el a süllyesztőben pár év után, bár az elterjedésük sok tényezőn múlik. Ezek közül az egyik legfontosabb talán az, hogy lesz-e olyan vállalkozó szellemű cég, amelyik más országokban is belevág ebbe az üzletbe.

Hegyi Henrietta, NEW technology/Techcrunch

Érdemes elolvasni
NEW technology