Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Jobban bízunk az AI-ban, ha ismerjük a történetét

Logikus, mégis lenyűgöző felismerésre jutottak amerikai tudósok, amikor megvizsgálták, hogy az emberek hitelesebbnek és megbízhatóbbnak tartanának-e egy olyan mesterséges intelligenciát, akinek ismerik az eredettörténetét. Kiderült, hogy igen.

A technology.org elemzése rámutat: Alexa vagy Siri ugyan ott van velünk a konyhában, amikor megkerestetjük vele a tökéletes avokádósaláta receptjét, de az újabb és újabb lekérdezések közben aligha jutnak eszünkbe azok az emberek, akik ezeket a praktikus AI-kat készítették. Mivel a digitális asszisztensek egyre átfogóbb tudásra képesek és mind több dologra használjuk őket, nő a velük folytatott emberi interakciókra kíváncsi kutatások száma is.

A Stanford és a Washingtoni Egyetem két tudósa (Glenn R. Carroll, Arthur S. Jago), valamint az Apple Sirijének egyik alkotója, Mariana Lin író-költő közös kutatásba fogott, hogy megismerje az emberek hozzáállását az AI-khoz, akiket / amiket persze kevésbé tartanak hitelesnek, mint egy élő személyt. Öt kísérletet bonyolítottak le annak kiderítésére, hogy az emberi eredettörténetek és az antropomorfizmus hogyan befolyásolja a prekoncepciót. Egyértelmű eredményre jutottak: miután az asszisztensek elmesélték, hogy kik alkották őket, a felhasználókban is nagyobb bizalmat ébresztettek.

Az ezzel kapcsolatos tudományos megállapítások azért elképesztően fontosak, mert az egyre inkább mesterséges intelligencia által vezérelt világban az embereknek fontosabbá vált a hitelesség, és ennek számos meghatározása van, az ún. morális hitelességtől egészen addig az elképzelésig, hogy egy személy pontosan olyan, ahogyan cselekszik.

Ha megnézzük, hogy milyen dolgok ösztönzik vásárlásra a fogyasztót, arra jutunk, hogy nem az adott termék vagy szolgáltatás objektív jellemzői, hanem az, hogy mennyire gondoljuk azt hitelesnek. Ez nagyon értékes felismerés, ami azt üzeni a digitális asszisztenseken dolgozó cégeknek, hogy az AI-kat is autentikusabbá kell tenni, hiszen ha az emberek hajlandóak többet fizetni egy általuk hitelesnek tartott szolgáltatásért, akkor a mesterséges intelligenciához is hasonlóképpen fognak hozzáállni – vallják a tudósok.

Emlékszel TARS-ra a Csillagok között című filmből? Az emberek belé vetett bizalmának növelése érdekében humorérzéket adtak neki, és bármennyire suta vicceket is puffogtatott, a hozzá fűződő érzelmek csak erősödtek. Emberi fizikai és karakterjellemzőkkel – bármilyen csekélyek is legyenek – megnyerhető a felhasználó, és ugyanez igaz, ha az AI mögött felfedezzük annak alkotóját. Egy 1-7-ig terjedő skálán pontozva 5,18-at ért el „Cyrill”, akiről a kísérletben résztvevők csupán annyit tudtak, hogy egy ismert mérnök építette a Stanford Egyetemen, és az sem rontotta le az eredményeit, ha nem is a nevén szólították az alanyok előtt, hanem egyszerűen csak úgy emlegették, hogy „egy AI”.

A tudósokat bevallottan meglepte a végeredmény, mert nem számítottak rá, hogy a felhasználók számára egy AI kapcsán is legalább annyira fontos a hitelességhez az eredettörténet, mint egy élő személy esetében.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology