Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Kihívások a létesítményüzemeltetésben: 3+1 probléma, amivel az Ön cége is szembesülhet

- Hirdetés -

Ahogy az egészségügyben, és a szolgáltatószektor más területein is egyre inkább a holisztikus szemlélet nyer utat magának. Működjék egy szolgáltató bármilyen szervezeti formában, ahogy a nevében is szerepel, szervezett módon tudja csak elérni teljes potenciálját. Különösképp igaz ez a létesítményüzemeltetésre és -gazdálkodásra, ahol a sikeres működés titka a sokféle erőforrás összehangolt kooperációja. Ezek koordinálása, karbantartása egy különálló feladatkör, amire létesítményüzemeltetéssel foglalkozó cégek specializálódtak, annak okán hogy a vállalatok hatékonyabban tudjanak koncentrálni főtevékenységükre. A létesítményüzemeltetés problematikája elsősorban a nagyobb cégeknél merül fel, ugyanakkor, a kisebb vállalatok életében is fejtörést okozhat. Melyek a leggyakoribb kihívások a létesítménygazdálkodás területén, amellyel akár az Ön cége is szembesülhet? Vegyük sorra ezeket, valószínű, hogy lesz közte ismerős probléma.

Mi tartozik a létesítményüzemeltetés hatáskörébe?

létesítményüzemeltetés, létesítménygazdálkodás vagy angol nevén, facilty management (FM) olyan szolgáltatások összessége, melyek lehetővé teszik a cégek számára főtevékenységük akadálymentes folytatását, megteremtve a megfelelő fizikai környezetet és gondoskodva annak biztonságos fenntartásáról és karbantartásáról. Ezt a hagyományos facility management definíciót a ma létesítménygazdálkodással foglalkozó vállalkozások olyan szolgáltatásokkal bővítik ki (facility services, FS), amelyek a főtevékenységet végző dolgozókat munkavégzésükben, partnereiket a szolgáltatással kapcsolatos ügyintézés közben, annak igénybevétele alatt támogatják.

A létesítményüzemeltetés körébe tartozik tehát:
  • Épületüzemeltetés
    • Infrastrukturális üzemeltetés
    • Műszaki üzemeltetés
    • Ingatlangazdálkodás
  • Kötelező felülvizsgálatok megszervezése
  • Új beruházások megtervezése
  • Meglévő létesítménygazdálkodási költségek felülvizsgálata
  • Létesítményszolgáltatások (facility services, FS): a főtevékenységet támogató szolgáltatások belső vagy külső szolgáltató közvetítésével (pl.: ivókutak elhelyezése, büfé üzemeltetése, ruhatár biztosítása, stb.)
A problémák alapja

Száz évvel ezelőtt talán még azt gondolhattuk, hogy a technika fejlődésével, a tudomány előre haladtával egyszerűsödik az életünk. Mára viszont beláttuk, hogy a remélt fordított arányosság helyett, a két paraméter egyenes arányában változik. Az újabb technológiák és felfedezések csak újabb igényeket generálnak. Ötven évvel ezelőtt a mozgólépcső egy nagyobb áruházban már jelentősen megemelte a szolgáltatás nívóját, ma már nem tudjuk ezt enélkül elképzelni.

A létesítménygazdálkodás feladatkörei csak bővülnek, koordinálásuk és összehangolásuk nem csak kényelmi, de biztonsági kérdés is. A főtevékenységet végző vállalatok gyakran kapják azon magukat, hogy idejük egyre nagyobb részét a létesítményüzemeltetés feladatai viszik el. Ennek megoldása az elsődleges kihívás a létesítménygazdálkodás területén, és aki csak teheti létesítményüzemeltetéssel foglalkozó céget kér fel erre a feladatra. Azért, hogy ilyen esetben se veszítse el maga a vállalat a kontrollt létesítményei felett, mindenképp ideje áttérni az excel-táblázatokról egy okosabb technikára, a CAFM-re, vagyis a Computer Aided Facility Management-re. A leghatékonyabb szoftvereket a létesítményüzemeltető cégek  nyújtják szolgáltatásuk részeként. Ahhoz, hogy igazán érezhesse egy vállalat a különbséget, érdemes kipróbálni a CAFM használatát.

Kötelező felülvizsgálatok

Amíg nincs nagy baj, gyakran csak időrabló, “Már megint!”, “Gyorsan tudjuk le!” tevékenységként tekintenek a cégek a létesítményüzemeltetésen belül kötelezően előírt felülvizsgálatokra.

Részben érthető, ugyanakkor mindenki tudja jól, hogyha nem lennének jogszabályban rögzítve ezek az ellenőrzések, nem sokan végeznék el megfelelő rendszerességgel.

Természetesen itt is igaz, hogy minél több és magasabb szintű egy létesítményben a szolgáltatások színvonala, annál összetettebb a felülvizsgálatuk.

Kisebb vállalatok még ellavírozhatnak egy-egy excel-táblázattal, amiben nagy odafigyeléssel vezetik ezen kötelezettségek teljesítését. Azonban nagyobb cégek esetén érdemesebb ezt létesítménygazdálkodással foglalkozó szolgáltatók speciális szoftvereire bízni; vagyis ismét a CAFM-hez értünk.

Javítási munkálatok

“Ami el tud romlani, az el is romlik.” Murphy egyik törvénye megmásíthatatlanul igaz a létesítménygazdálkodásban is. Még akkor is előfordul az ilyesmi, ha valamit nem használunk, éppen az elhasználódás, meghibásodás elkerüléséért. De akkor meg miért is tartjuk azt az eszközt, berendezést?

A berendezések, használati eszközök károsodását, természetesen, mindenki igyekszik megelőzni, de van, hogy minden igyekezet ellenére is beüt a krach.

Ha már korábban előfordult egyfajta meghibásodás, és akkor szemfülesek voltunk, akkor még talán meglehet valahol az akkor szervízelő cég elérhetősége. Ha nem, vagy akkor nem voltunk megelégedve vele, esetleg nem történt még hasonló eset, akkor nincs mit tenni: irány a Google! Ami pedig idő. És még így sem garancia, hogy sikerül rátalálnunk a legmegfelelőbb szakemberre. Jó lenne, ha valaki levenné ezt a terhet a cég válláról, igaz?

A létestményüzemeltető szolgáltatók a hibajavítás lebonyolítását is vállalják a szakember megkeresésétől, a javítás utáni ellenőrzésig. Bár az egész folyamat nem bonyolult, az ördög mindig a részletekben bújik meg. Az egyes berendezések ugyanis speciális szakembereket igényelnek. Szakember és szakember között is jelentős minőség- és árbeli különbségek lehetnek, ami miatt jobban járunk, ha ennek a leszervezését is hozzáértőkre és CAFM szoftvereikre bízzuk.

Megfelelő higiéné biztosítása

Nem kell ahhoz egészségügyi intézetnek lenni, hogy a higiénia biztosítása kötelező legyen egy olyan létesítmény számára, amelyben több ember dolgozik együtt, illetve fordul meg nap mint nap. A pandémia alatt tömegek kényszerültek home office-ba, de a legtöbb helyen, időszakosan le kellett jelentkezni az irodában is. Az éttermek, színházak egy időre bezárták kapuikat, de a boltok tovább működtek.

A járvány jelentősen felerősítette az igényt az alapvetőnél szigorúbb higiéniára. A pandémia alatt elsősorban a boltok, egészségügyi intézetek, a nyitás után azonban az egyéb szolgáltatók is szembesültek ennek kötelező érvényű betartásával és betartatásával.

A takarítás, mint létesítményüzemeltetési szolgáltatás még nagyobb figyelmet igényelt, mint korábban. Illetve anyagilag is megemelte a büdzséből ráfordítandó részét a kézfertőtlenítők, kötelező feliratok, lábzsákok beszerzése; a gyakoribb és még alaposabb takaríttatás miatt. A megnövekedett szervezési kötelességek miatt, valószínű, itt is hasznos lenne a CAFM bevezetése.

A létesítménygazdálkodás kihívásai ma már nem csak a legnagyobb vállalatokat érintik. A kisebb cégek, szolgáltatók számára is egyre több fejtörést jelent a létesítményüzemeltetés feladatainak koordinálása. Mi 3+1 problémát emeltük ki, de ezek valóban csak a jéghegy csúcsai.

Sürgős esetekben, természetesen minden vállalat képes “tüzet oltani”; aminek gyakran meg is van az extra ára. De a hosszútávú hatékony munkavégzés érdekében, ma akkor jár jobban egy cég, ha a létesítményüzemeltetés vagy annak egy részét külsős szolgáltatóval, CAFM technológiával végezteti el.

Képek forrása: Envato Elements

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érdemes elolvasni
NEW technology