Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Kína átveszi a vezetést az AI világában

Aki figyelmet szentelt a kínai cégek térnyerésének az utóbbi években, az tudja, hogy nyugati társaikon is túltettek azzal a lendülettel, mellyel belevetették magukat a mesterséges intelligenciával kapcsolatos projektekbe. Igaz ugyan, hogy a Google, Facebook, Amazon és Apple ugyanúgy megkerülhetetlen tényezőnek számítanak az „AI-játszmában”, mégsem tűnik túlzásnak trónfosztást jósolni az elkövetkező években. Alátámasztja ezt, ha egy pillantást vetünk a három legnagyobb kínai tech-óriás tevékenységére, melyek a Baidu, az Alibaba és a Tencent.

Bár ezek a cégek egyelőre nem tettek jelentős lépéseket a nyugati piacok felé, így a nevük még kevésbé ismert itthon, ám nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a világ második legnagyobb gazdaságának urai. A Baidu leginkább a Google kínai megfelelőjeként ismert. A Forbes digitális cégeket felsoroló 100-as toplistájának 23. helyén áll, közel 100 milliárd dolláros piaci tőkeértékkel, és a kínai keresések piaci részesedésének 65%-val. A Google-hoz hasonlóan a Baidu is rendelkezik térképszolgáltatásokkal, hírszolgáltatással és vásárlási lehetőségekkel. Az Alibaba a világ hatodik legnagyobb internetes cége, globális viszonylatban az eladói piacokért folyó harcban csak az Amazon ér fel hozzá. A kínai közösségimédia-kolosszus, a Tencent két elsődleges alkalmazása, a WeChat és a QQ ez idáig a kínai belső piacra korlátozódott. A WeChat amellett, hogy rendelkezik a Facebookhoz hasonló közösségimédia- platformokkal, lehet rajta beszélgetni, az üzenőfalra posztolni, képeket, dokumentumokat küldeni, sokkal szélesebb körű használatra is alkalmas, például a hozzákapcsolt pénztárcával az ország legeldugottabb pontjain is lehet vele fizetni a boltokban, de akár egy kiránduláson, a hegy tetején ácsorgó gyümölcsárusoknál is (saját tapasztalat). Vonatjegyfoglalásra, közlekedési kártya feltöltésére és hotelszoba-foglalásra is kitűnően alkalmas. A Tencent-alkalmazások globálisan több mint egymilliárd kínai felhasználó számára jelentenek elsődleges hírforrást, kapcsolattartási lehetőséget a barátokkal, üzleti kapcsolatépítő platformot, kikapcsolódási színteret és sok egyéb digitális lehetőséget.

Az elmúlt évtizedben a három cég, amelyeket együttesen a külföldi média csak „BAT”-ként emleget, összehangolt elmozdulást mutatott a mesterséges intelligencia irányába, ami a kutatásaikat illeti. A Baidu már 2010-ben említést tett befektetőinek az AI-fejlesztésekhez kötődő terveiről, öt évvel az előtt, hogy a Google elsőként beszélt a „gépi tanulásról”, új befektetőket keresve.

A Baidu térképes szolgáltatásai révén kiterjedt adatforrásokkal rendelkezik, amelyek nagyban segítik az önjáró autókkal kapcsolatos projekteket. Ráadásul a cég olyan partnerekkel működik együtt, mint a csúcsminőségű chipeket gyártó Nvidia, gépjárműipari partnereik közül pedig a legnagyobbak a Ford és a Daimler. A Baidu célja olyasmi, mint ami a Microsofté volt a Windows-zal annak idején: elsősorban nem valami teljesen új, meghökkentő innovációra törekszenek, hanem a tömegtermelést szeretnék minél gyorsabban beindítani, amivel rögtön magukhoz is ragadnák a piacvezetést. A BAIC kínai autógyártóval társulva jelenleg azt tervezik, hogy 2020-ra megkezdik az önjáró autók bevezetését a kínai piacon.

Bár furcsának tűnhet, hogy egy közösségi médium fejest ugrik az orvostudományba, a Tencent erre irányuló tevékenysége eddig sikeresnek bizonyult. A WeChat-et több mint 38 000 egészségügyi intézmény használja, és az alkalmazás segítségével ezeknek több mint felénél tudnak időpontot egyeztetni a páciensek, míg 35%-uk lehetővé teszi számlájuk kifizetését is az alkalmazáson keresztül. A Tencent most olyan, mesterséges intelligencián alapuló rendszeren dolgozik, amely teljes körű egészségügyi profilozást biztosít majd minden egyes beteggel kapcsolatban a kórházak számára.

Az Alibaba két társánál is nagyobb léptékben gondolkozik, az ő AI-felhasználásuk többnyire az okosvárosokkal kapcsolatos fejlesztéseket célozza.

„A deep learning a legnagyobb találmány ’A felfedezés korában’ (Era of Discovery), amelynek élharcosa eddig az Egyesült Államok volt – mondja Kai-Fu Lee, a Google China volt elnöke –, de a deep learning áttörésének köszönhetően egyúttal új korszak is kezdődött, ’A megvalósítás kora’ (Era of Implementation), amelyben a végrehajtás, a termékminőség, a sebesség és az adatok a fontosak. És itt jön Kína.”

Hegyi Heni, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology