Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Légi taxik, Hyperloop, önjáró autók: milyen lesz a közlekedés 2030-ban?

A valóság és a sci-fik világa egyre közelebb kerül egymáshoz. Talán Magyarországon kicsit többet kell majd várnunk a személyi légijárművek forradalmára, de valószínűnek tűnik, hogy a világ egyes tájain tíz év múlva már tényleg a levegőből fotózhatjuk a városokat. 

A közeli jövőben a forradalmi tömegközlekedési eszközöknek köszönhetően felére csökkenhet a napi ingázás ideje, és arra sem lesz szükség, hogy bárki autót vegyen, és tartson fenn. Az olyan utasszállítási lehetőségek, mint a Hyperloop névű vákuumcső, amelyben vonatok haladnak, a légitaxik és az automata autók várhatóan 2030-ra a világ számos pontján elérhetőek lesznek, az elektromosakkumulátor-teljesítmény, az internetkapcsolat és az automatizálás további fejlesztéseinek köszönhetően.

„Eddig a személyszállítás tervezésének lényege az volt, hogy meghatározzuk, hogyan mozogjon egy jármű egyik helyről a másikra az utak és a lámpák segítségével. A jövőben viszont ez gyökeresen megváltozik” – állítja Thom Rickert, a Trident Public Risk Solutions kockázat- és biztosítási cég szakértője.

Az elkövetkező években a közép-amerikai elzárt vidéki területek jobban összekapcsolódhatnak olyan nagyvárosokkal, mint Atlanta és Dallas, annak érdekében, hogy csökkentsék az általános utazási időt. Ebben segít a Hyperloop.

A Hyperloop egy olyan szállítási módszer, amelynek célja a távolság és az idő lehető legrövidebbre való csökkentése. Ha a szabályozás és a próbaüzem becslései a tervek szerint haladnak, a következő évtizedben már üzembe is helyezik az első vonalakat. Az amerikai Hyperloop Transportation Technologies cég olyan „utaskapszulák” sorozatát állítja elő, amelyek csöveken át száguldanak egyik helyről a másikra, egyfajta keverékei a rakétavonatoknak és az automata járműveknek, és egyszerre akár negyven embert szállíthatnak. A tervek szerint 2024-ig a biztonsági tanúsítvány is meglesz ehhez a technológiához.

Az amerikai népszámlálási iroda szerint az átlagos ingázási idő az ország egész területén a 2009-es 25 percről 27 percre változott tíz év alatt. Egy-két övezetben az átlagos ingázás a 47 percet is meghaladhatja, ami súlyos problémát jelent. Többek között ezért van szükség az új megoldásokra – nyilatkozta a Best Mattress Brand cég, amely a vezetési képességet befolyásoló alvási problémák okait kutatja.

A rövidebb idejű utazást az 5G-csatlakozás széles körű elfogadása forradalmasítja, amely lehetővé teszi a gépek közvetlen kommunikációját egymással. A jelenlegi vezeték nélküli hálózatok nem elég erősek ahhoz, hogy megbízható jeleket küldjenek például a repülőgépekre repülés közben. Az évtized vége felé az 5G-összeköttetés lehetővé teszi a légitaxik és a repülőgépek autonóm irányítását.

„Ahogyan a műszaki költségek csökkennek, és az akkumulátorok élettartama és hatótávolsága tovább javul, az elektromos járművek piaca tovább nő majd, bár az nem valószínű, hogy 2030-ig felülmúlják a gázüzemű autókat” – állítja Joe Wiesenfelder, a Cars.com ügyvezető szerkesztője.

„Az országban az elektromos járművek használata nem nő kellő mértékben az állandóan alacsony gázárak, az állami infrastruktúra hiánya, a California Environmental Protection Agency közelmúltbeli határozata és a folyamatban lévő kereskedelmi háborúk miatt” – mondta Wiesenfelder nyilatkozatában.

Eric Lyman, az amerikai autóipar elemzője szerint az elektromos autók 2025-ig az autóértékesítés 5%-át érik el.

Hegyi Heni, NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology