Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Már lehetséges: autonóm érzékeléssel eltűnnek a halálos balesetek

Egy friss tanulmány azt állítja, hogy ma is létező technológiákkal elérhető egy szebb jövő, amelyben emberi beavatkozással vagy anélkül, de nullára csökkenthető a végzetes közúti balesetek száma. A smart2zero cikke az automata szenzorrendszerekkel foglalkozó Neural Propulsion Systemsre (NPS) hivatkozva közölte: a vállalat kidolgozta a „hamarabb, tisztábban, messzebbről” érzékelés szentháromságát, amihez nem kell más, csak adat – de abból jó sok és nagyon gyorsan.

Az NPS úgy véli, ha egyszer komolyan szeretnénk önvezető eszközökkel közlekedni, kritikus fontosságú kérdés a baleseti halálozás lehetőségének felszámolása, hiszen csak így lehet biztosan megfelelni a hatóságok vezetésbiztonságra vonatkozó elvárásainak. A cég tanulmánya szerint a százszázalékos hatékonyság (vagyis nulla közúti halálozás) eléréséhez másodpercenként kb. 100 Terabit szenzoradatot kell begyűjtenie és feldolgoznia minden egyes járműnek. Ez persze a létező legrosszabb útviszonyok között értendő, de akkor is irdatlan mennyiségű és sebességű adat: tízmilliószor több, mint amennyit az emberi szemek továbbítanak az agy felé, de százszorosa még annak az adatforgalomnak is, amit a majdani 6G hálózatoktól várhatunk.

A 100 Tb/s-os érzékelés és processzálás megvalósításához többsávos radar, forradalmi analitika, valamint stabil LiDAR és fejlett egylapkás technológia szükséges. Ezek birtokában őrületes iramban fejlődnének mind a manuális vezetéstámogató rendszerek, mind pedig az autonóm megoldások, így az önvezetés nagyon hamar a mindennapok részévé válna – állítja a tanulmány.

Úgy tűnik, nem a levegőbe beszélnek: az NPS szakemberei tavaly decemberben, egy észak-kaliforniai repülőtéren végrehajtott kísérlet során bebizonyították, hogy igenis elérhető a halálos balesetektől mentes közúti közlekedés. Ennek kulcsa a fentebb írt adatmennyiség döbbenetesen gyors feldolgozása, amihez egy újonnan, a Caltechen és az MIT-n kidolgozott matematikai keretrendszert, az ún. Atomic Normot hívták segítségül. A kifejezetten önvezetési céllal továbbfejlesztett számítási norma olyannyira hatékonynak bizonyult, hogy Dr. Behrooz Rezvani alapító-vezérigazgató szerint már mai eszközökkel is lehetséges olyan érzékelőrendszer megalkotása, ami kizárja a végzetes ütközések lehetőségét.

„Henry Ford azt mondta, szeretné, ha minden dolgozó családnak lenne autója. Mi azt szeretnénk, hogy autóbalesetben senki se veszíthesse el a szeretteit” – fogalmazott a cégvezető, hangsúlyozva: az NPS mostantól csak ennek a történelmi jelentőségű technológiának a fejlesztésére koncentrál. Ehhez hamarabb, tisztábban és távolabbról kell észrevenni minden olyan tényezőt, aminek észlelésével elegendő időt és féktávolságot nyerhetünk a balesetek megelőzéséhez – fűzte hozzá.

Bevallott elfogultsággal kívánunk sok sikert a projekthez!

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology