Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Megkezdi a teszteket a Scania világelső napelemes teherautója

A Scania egy kísérlet keretében mutatta be elektromos teherautóinak egy olyan prototípusát, ami napelemekkel oldja meg az energiaellátást – és ebben a minőségében már most világelső példány. A gyártó közleménye szerint a szolárüzemű teherautó egy normál, 100 kWh-s Scania plug-in hibrid modell, amelyre pótkocsi csatlakozik, rajta további 200 kWh-nyi akkumulátorokkal. És a meghajtáshoz szükséges töltést csupán napenergiából nyeri – az Uppsalai Egyetem által kifejezetten erre a célra fejlesztett napelemcellákkal.

„Kifejezetten azt akartuk megnézni, hogy van-e értelme ennek Svédországban, mert ha olyan helyekre megyünk, mint Dél-Európa, Ausztrália vagy Észak-Afrika, nyilvánvalóan sokkal több a napsütés. De ha itt, a kevésbé napos körülmények között is működik, akkor az megerősíti a projekt széles körű érvényességét” – magyarázta Eric Falkgrim, a Scania kutatási és innovációs részlegének technológiai igazgatója, egyben a napelemes teherautó projektvezetője. „Az általános feladat egyszerűnek tűnik: napelemek felszerelése és csatlakoztatása egy teherautó elektromos rendszeréhez. De valójában kicsit vad ötlet, mert rengeteg új hardver és szoftver rendszerezésével és fejlesztésével jár, hogy biztonságosan lehessen kezelni az energiaátvitelt, valamint a hibákat.”

A szakember az egyik legfontosabb biztonsági kihívásnak azt nevezte, hogy a hagyományos értelemben vett napelemcellákat nem arra tervezték, hogy egy járműre szerelve közlekedjenek, hanem arra, hogy 20-30 évig álljanak egy ház tetején. Műszaki szempontból ez eléggé bonyolult, de a Scania szándéka az, hogy idővel több százezer vásárlót fogjon meg vele világszerte.

A napelemes Scania egyelőre kutatási projekt, ami arról szól, hogy megnézzék, egyáltalán van-e értelme egy ilyen megoldásnak. Falkgrim szerint mindenképpen van, éppen ezért örül, hogy már partnert is találtak hozzá: az Ernst Express fuvarozócég máris partner „a svéd e-Highway projektben”. A technológiai igazgató közölte: tudják, hogy a megoldásuknak számtalan technikai buktatója lehet, de a lényeg most az, hogy van egy működőképes prototípus, amivel elkezdhetik a kísérleteket. A napelemes teherautó piacra lépéséig a legjobb esetben is évek vannak hátra, de az Ernst Expressnek tesztelésre átadott napelemes járművel már fel tudják mérni a technológia hosszú távú kilátásait.

Gábor János, NEW technology

Érdemes elolvasni
NEW technology