Barion Pixel

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Nem a sofőrök lesznek felelősek az önvezető autók baleseteiért

Az Egyesült Királyságban az önvezető járművek gyártói lesznek felelősek az autonóm üzemmódban elkövetett balesetekért. A szigetország új ütemterve szerint 2025-re ezen gépkocsik széles körű elterjedését célozzák meg – írja összefoglalójában a TechCrunch.

A brit kormány a hétvégén mutatta be tervezetét, és bejelentette, hogy 119 millió dollárral támogatja az AV-projekteket, s további 41 millió dollárt fordít a biztonságot, valamint az új jogszabályokat támogató kutatásokra.

Az ütemterv szerint az új jogszabályok a meglévőkre épülnek, és kimondják, hogy a gyártók felelősek az önvezető járművek által okozott balesetekért, ami azt jelenti, hogy a sofőr nem lenne felelős a vezetéssel kapcsolatos incidensekért, ha autonóm üzemmódban közlekedik.

Ez a különbségtétel precedenst teremthet globálisan is, ahol a felelősség az autonóm járművek balesetei esetén még mindig némileg szürke zóna lehet. Amikor az Uber autonóm tesztjárműve 2017-ben halálos kimenetelű incidensbe keveredett, a járműben ülő humán biztonsági operátort veszélyes eszközzel, gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolták meg. A gépi entitás ellen nem emeltek vádat. Egy 2019-es halálos baleset után pedig, amely egy Autopilot rendszerben működő Tesla járművet érintett, a sofőrt, nem pedig a járművet vádolták meg két súlyos gondatlanságból elkövetett emberölés bűntettével.

Miközben az ország új törvények megírására készül az AV-król, Nagy-Britannia konzultációs időszakot indított az önvezető járművek „biztonsági ambíciójáról”, hogy olyanok legyenek e téren, mint az emberi sofőrök. A konzultáció eredményei által kialakíthatják az autonóm járművek közutakon való üzemeltetésére vonatkozó előírásokat, valamint a direktívák be nem tartása esetén alkalmazandó lehetséges szankciókat.

Az autonóm technológia biztonságát garantáló jogszabályok kidolgozása mellett az Egyesült Királyság ki akarja használni az AV-k feltörekvő piacát, amelyet mintegy 50 milliárd dollárra becsül, és prognózisuk szerint mintegy 38000 új munkahelyet teremthet. A teljes beruházási összegből körülbelül 24 millió dollárt a kereskedelmi önvezető szolgáltatások beindításának elősegítésére fordítanak, mint például az autonóm élelmiszerszállítás vagy a repülőtéri transzferek. További 7 millió dollárt piackutatásra és a kereskedelmi forgalomba hozatal támogatására szánnak.

„Azt akarjuk, hogy az Egyesült Királyság élen járjon e fantasztikus technológia fejlesztésében és alkalmazásában, ezért milliókat fektetünk be a biztonsággal kapcsolatos létfontosságú kutatásokba és a jogszabályok megalkotásába, hogy biztosítsuk a technológia által ígért előnyök teljes körű kihasználását” – mondta Grant Shapps közlekedési miniszter egy nyilatkozatában.

A kormány szerint az autonóm járművek már a következő évben megvásárolhatók lehetnek az érvényes jogosítvánnyal rendelkező sofőrök számára. Bár a Teslák az Egyesült Királyságban a legkelendőbb járművek közé tartoznak, a jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé, hogy a brit sofőrök kipróbálhassák a gyártó teljes önvezető verzióját, a fejlett vezetőtámogató rendszerét (ADAS), amely számos automatizált funkcióval rendelkezik. Az új jogszabályok nemcsak a fuvarmegosztás, a kézbesítés és a tömegközlekedés, hanem a magasabb szintű ADAS-szal felszerelt autók előtt is megnyithatják az utat.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Érdemes elolvasni
NEW technology