Barion Pixel

- Hirdetés -

Önvezető robotcsillét fejlesztett a Honda

A gyártó 2022-es World of Concrete kiállításra szánt második generációs önvezető munkagépe (AWV) főleg logisztikai műveleteket tehet könnyebbé, gyorsabbá és olcsóbbá – állapította meg a Technology.org. A high-tech csillére hasonlító elektromos kocsit főleg építkezésekre szánják, hiszen a kivitelezések egyik legnagyobb kerékkötője a különböző anyagok, szerszámok, építőelemek helyszíni mozgatása. A rendkívül kimerítő és időigényes – ám mostantól automatizálható – folyamatot sokféleképpen képes támogatni a Honda AWV-je.

A gép úgy mozog a terepen, ahogy mi akarjuk. Beállításainknak megfelelően – teljesen automatikusan vagy távirányítással – hozza-viszi a felszerelést, a szerszámokat, a nyersanyagot, miközben a képzett munkaerő figyelmét a logisztika konstans szervezése helyett hasznosabb feladatokra lehet átterelni.

Az AWV teljesen elektromos meghajtású és teljesen önvezető – köszönhetően a beépített GPS-nek, radarnak, valamint a lézeres távérzékelő és sztereoszkópikus 3D kameráknak. Mindezek mesteri együttműködésével a jármű kikerüli az útjába kerülő akadályokat, és rendkívül hatékonyan szállítja a rábízott hasznos terhet a terep bármely pontjára. És a „bármely” szó szerint értendő: a járműhöz a forradalmi off-road autójuk számára fejlesztett alváztechnológiát vették kölcsön, így a négy kerék külön-külön is kormányozható, ami kiemelten hasznos strukturálatlan, úttalan utakon.

- Hirdetés -

Az önvezető csillénk 2,9 méter hosszú és 1,5 méter széles, rajta egy viszonylag tágas platóval, amit 399 kilogrammig terhelhetünk – igaz, egy nemrég bemutatott prototípus már közel kétszer ennyit, 750 kilogrammot is elcipel. A hatótávolság nyilván a terhelés függvénye, de a Honda szerint kb. 45 kilométert teljesít egy feltöltéssel. Ez kevésnek tűnhet, de nagyon nem az, hiszen nem települések közötti, országúti szállításra, hanem építkezések helyszíni támogatására tervezték.

A japánok, úgy tűnik, megint nagyot alkottak, de az AWV egyelőre nem került reklámszatyorba, mert akadnak rajta javítanivalók – például a zavarba ejtően hosszú, mintegy hatórás töltési idő. Ennek ellenére sokan várják izgatottan a továbbfejlesztett változatot, hiszen a jármű rengeteg energiát és pénzt spórolhat meg, miközben úgy teszi hatékonyabbá az építkezést, hogy redukálja a munkahelyi balesetek számát. A következő lépés a fentebb látható napelempark-építéshez hasonló, terepen zajló tesztelések kibővítése lesz.

Gábor János, NEW technology

NEW technology