Összeütközött két olajszállító hajó Omán és a légitámadások sújtotta Irán között
Súlyos helyzet alakult ki kedden a világ olajkereskedelme számára kulcsfontosságú Hormuzi-szoros közelében, ahol összeütközött a Front Eagle és az Adalynn tartályhajó. A Reuters információi szerint az eset nem „külső beavatkozás” eredménye, ám közvetve mégis összefüggésbe hozható az izraeli-iráni fegyveres konfliktussal.
Az Egyesült Arab Emírségek parti őrsége 24 embert mentett ki az Adalynn fedélzetéről, és már a Front Eagle személyzetét is biztonságba helyezték. Utóbbi tulajdonosa, a Frontline közölte: a fedélzeti tüzet sikeresen eloltották, szennyezést nem tapasztaltak, így kijelenthető, hogy a baleset során senki nem sérült meg, és nem történt olajszivárgás sem. A Frontline később hozzátette: bár még ki kell vizsgálnia az esetet, úgy azt látja, „külső beavatkozás gyanúja nem merült fel”.
A TankerTrackers.com adatai szerint a Front Eagle kétmillió hordó iraki nyersolajjal tartott Kínába, Zhoushan kikötőjébe, míg a Suezmax-osztályú Adalynn rakomány nélküli közlekedett Egyiptom felé. Előbbi 24,3 km/órás sebességgel haladt déli irányba, majd jobb fordulatot hajtott végre, és a 8,9 km/órával délkelet felé tartó Adalynn bal hátsó részének ütközött.
A Hormuzi-szoros stratégiai fontosságú tengeri útvonal, amely a Perzsa-öblöt köti össze az Ománi-öböllel és az Arab-tengerrel. A Vortexa adatai szerint napi 17,8-20,8 millió hordó (kb. 2,8–3,3 millió köbméter) olaj, kondenzátum és üzemanyag, összességében pedig a világ tengeri úton szállított olajának körülbelül egyötöde halad át ezen az útvonalon.
És a június 14-én kirobbant izraeli-iráni háború, a lezárt légterek, valamint az oda-vissza lőtt rakéták miatt nő a térségben az elektronikus interferencia, ami összezavarja a navigációt.
A Combined Maritime Force információs központja, a JMIC arról számolt be, hogy az elmúlt napokban erős interferenciát észleltek Bandar-Abbász kikötője, valamint a térség más pontjai közelében. Ezt az értesülést, illetve az olajszállítók ütközését Irán egyelőre nem kommentálta.
A MarineTraffic adatai alapján kedden több tucat tartályhajó vesztegelt Fudzsejra, Khor Fakkan és Sardzsa környékén. A Reuters hajózással foglalkozó forrásai szerint egyes társaságok leállították a járataikat, egyrészt a fegyveres konfliktus, másrészt pedig a charterdíjak miatt. Vélhetően csak idő kérdése, hogy a kialakult helyzet hatással legyen az olaj világpiaci árára.
Gábor János, NEW technology