Tehéntrágya-meghajtású hajókat tesztelnek a tiszta tengeri közlekedés jegyében
A projektet japán vállalatok egy csoportja kezdeményezte, hogy felmérje az állati trágyából előállított biometán felhasználhatóságát hajók tiszta üzemanyagaként. Ha a kísérlet sikeres lesz, az új energiaforrás jelentősen hozzájárulhat Japán 2050-re kitűzött nettó zéró emissziós céljához.
A projektben a Mitsui OSK Lines hajózási óriásvállalat és a Takanashi Milk Products tejipari vállalat működik együtt. A környezetbarát biometán lehetőségeit feltáró megvalósíthatósági tanulmány célja, hogy a Hamanaka városában előállított biometánt gyárak és hajók üzemanyagaként használják.
Az elmúlt években a cseppfolyósított földgáz (LNG) jelentős lépést jelentett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, hiszen 25-40 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a szén vagy az olaj. Az új projektben a hangsúly a biogáz tisztított formájának tekinthető biometán előállítására helyeződik. Ezt a megújuló üzemanyagot helyi tehenészetek trágyájából állítják elő, és óriási potenciállal rendelkezik a gyárak és hajók energiaellátásában.
A Mitsui OSK Lines szerint a biometánt könnyedén integrálhatják meglévő infrastruktúrába, ami még zökkenőmentesebbé teheti az átállást, ráadásul a biometán előállítása hozzájárulhat Japán szerves hulladékainak hatékonyabb kezeléséhez is, ami csökkenti a hulladéklerakók terhelését és az esetleges környezeti kockázatokat.
A biometán előállításáról és felhasználásáról szóló megvalósíthatósági tanulmány időzítése különösen kedvező, mivel a MOL Sunflower jelenleg bővíti LNG-üzemű kompszolgáltatásait. A tervek szerint 2025-re két új LNG-vel működő hajó csatlakozik a már meglévő flottához, amelynek része a Mitsui OSK Lines Sunflower Hokkaido és Tokió közötti, 18 órás menetidővel közlekedő kompjárata is.
Gábor János, NEW technology